Hej alla glada!

Jag har aldrig byggt ett hus och heller aldrig ritat ett hus, nu har jag skissat på en planlösning på hur jag skulle vilja bygga ett och tänkte kolla med er var jag har tänkt och gjort fel. Vill gärna ha lite allmänna tips och ideer som man borde tänka på. Mest för att lära mig att tänka i rätt banor och i framtiden kanske bygga ett eget hus!

För att ni ska förstå min ritning bättre så är det alltså så att på entreplanet vill vi ha en öppen planlösning helst med öppet upp till nock men att det ska vara ett loft över gästrum och badrum. Frågan är vad ska man ha för takstolar då? kör man samma takstolar hela vägen eller är det annorlunda där loftet ska vara. Jag skulle gärna ha mansard-takstolar men antar att det ser konstigt ut om man har öppet upp till nock?

Ja som ni märker. Hjälp!

Visa bilaga 56578
 
Bilden/länken går inte att se/öppna..
 
konstigt, jag ser den. men testar att ladda upp den här då.

 
Om det inte är två fulla våningar kommer det inte vara ståhöjd där trappan kommer upp.
Gästrumsdörren ritar du inåt i gästrummet.
Ta med väggar. På det här huset gör de 10 kvm.
 
Ja det är grönt. Menar du med att ytterväggen bygger 500mm? Vad tror du är en bra genomskärning på yttervägg?
 
Nej, men kanske 300mm. Då blir det 11,16 kvm.
I tillägg blir ytorna inne också 1 kvm mindre.
 
ok har du ngt bra förslag på hur ytterväggen ska vara uppbyggd, eller tips på någon bra länk där man kan läsa..
Vad tror du det bästa valet av takstolar är?
 
Enligt mig är den bästa väggen uppbyggd så här: Lerputs, halmbalar, lerputs.;)

Jag är tyvärr ingen konstruktör och har mer än nog med konstruktionerna på mitt eget hus. Vågar inte ge dig råd...
 
Om det ändå vore så enkelt..

Ingen annan som har ngt bra förslag?
Inte för att dina var dåliga haavard, tack!
För att fortsätta fråga ut dig, tror du det är bättre ekonomiskt att göra en enplansvilla?
Jag menar det är ju inte helt gratis att göra grunden 30m2 större men kanske billigare än att bygga hela huset högre bara för ett litet loft?
 
Om du ska ha fullhöjd uppe tror jag det blir dyra kvm, men om du tänker ha 1½ plan och utnyttja platsen under taket som bostad blir det nog billigast så som du ritat.
 
Förutom att det troligen inte är ståhöjd där trappan kommer upp så är spiraltrappan mycket smal. Den ser ut att vara en meter i ytterdiameter om ritningen är skalenlig. Det blir svårt att bära upp några möbler för den. En stege eller brant rak trappa upp till loftet tror jag är bättre om du inte har plats för en riktig trappa. Gärna placerad mitt i huset. Hur kommer det sig att du gjort badrummet större än gästrummet?
 
Ja du har rätt, bara högg till med en meter. Har ändå känt mej lite skeptisk till en spiraltrapp, dock ännu mera skeptisk till en stege. Får räkna på hur lågt ut en nogorlunda rejäl trapp skulle bygga ut.
Ang. Gästrummet så är det så att det behövs inte mycket mer plats än till en exempelvis bäddsoffa och ett skrivbord medans badrummet ska jag få plats med tvättm. + torkt. och badkar och dusch. Jag känner att jag behöver platsen för att få in allt. Men det är ju sånt som kan ändras med någon meter hit eller dit, jag har inte kommit till inredningsstadiet än ;) så det kanske inte behövs så mycket plats som jag fått för mej
 
14 m² är ett stort badrum. Om du kan göra lite avkall på det så kan du ha en trappa mellan badrum och gästrum. Är den brant och sticker ut en bit i allrummet så tar den inte så mycket yta från sovrummet.
 
Jag förstår inte varför du skall ha en separat toa i ett såpass litet hus. Skippa den o in med toan i badrummet.
 
kalssone skrev:
Hej alla glada!

Jag har aldrig byggt ett hus och heller aldrig ritat ett hus, nu har jag skissat på en planlösning på hur jag skulle vilja bygga ett och tänkte kolla med er var jag har tänkt och gjort fel. Vill gärna ha lite allmänna tips och ideer som man borde tänka på. Mest för att lära mig att tänka i rätt banor och i framtiden kanske bygga ett eget hus!

[media]
Ta en titt på de stugor som stugtillverkarna erbjuder i den storleksklassen. Där kan du säkert hitta en massa idéer att sno.

Länk till Lövångs byggs stugsortiment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.