Hejsan!
Mitt första inlägg här :) Har hittat hit till byggahus.se nu när några frågetecken har dykt upp inför taksänkningen i badrummet skall göras.
Tänkte ge mitt badrum ett lyft med nytt undertak och spottar. Jag har rätt bra koll på hur allt ska gå till och jag har erfaren hjälp nära till hands men planen är att göra allt själv så nu tänkte jag fråga er som vet om lite tips, vad som är lätt att missa och vad som behövs. Jag vill bara vara helt 100% på vad jag gör innan jag sätter igång :)

Det är litet badrum på ca 3kvm och med den belysningen jag har tänkt att använda hoppas jag på att det räcker med att sänka taket med 5cm (ventilation som är i vägen). 5st 12v 20w (G4) spottar med fast punkt är det som kommer användas.

Mina funderingar:
- Det står på dem flesta ställena att belysningen kräver 10cm mellanrum mellan belysning och tak. I min värld låter det väldigt mycket iochmed att den belysningen som man har under kökssksåpet är likadan fast på 10w (G4)och där sitter dem direkt mot trät. Här kommer det vara 2cm mellan armatur och betongtak. Då borde de funka. Tänker jag rätt? jag hoppas de!

- Kommer det inte bildas kondens mellan det nya undertaket och det vanliga? något spec man bör tänka på där?

- Är det någon speciell skruv man bör ha för just det här jobbet?

- kan man ta vanligt gips?

- Tips på bra spottar när man ändå är i farten? Clas Ohlsons går bort av erfarenheter.

Någon snäll själ som har lust att skriva steg för steg hur bygget går till?
Är det någon som känner till en guide eller ett projekt där man kolla?

Många frågetecken var de som sagt men det vore dumt att göra något som man är osäker på.

Tack på förhand,
Andreas
 
Använd LED-spottar så är det mindre problem med avstånd till tak pga värme. De drar även mycket mindre ström och håller längre.
 
Tanken har funnits men jag föredrar halogen för ljusets skull. men tack för tipset!
 
krafta skrev:
Tanken har funnits men jag föredrar halogen för ljusets skull. men tack för tipset!
Fast dagens varmvita LED-lampor ger väl i stort sett samma typ av ljus?
 
Ja, sen gäller det ju att ha varmvitt kakel också, annars blir det ju kallt ändå ;)
 
En polare som är elektriker kommer hem med båda varianterna så ska vi testa oss fram.
Men jag är nyfiken på resten av mina funderingar!
 
De 10 cm du pratar om är till brännbart material så har du betong så är det ju lungt.
Sen så ska man väl inte blanda in träreglar har jag för mig så plåtreglar, gips, våtrumsfärg för taket samt silikon runt kanterna. Det samlas inte nämnbart med kondens, jag har då aldrig hört talas om ett fuktskadat undertak.
Gällande spotarna så kolla upp Hide-a-lite.
 
Stort tack! Det var ett sånt svar jag var ute efter :)
 
S
E
Har aldrig vart med om att snickarna använder plåtreglar i badrumstaken. 45or eller 28x70(gles) är ju det som används oftast, trä allltså. Annars instämmer jag helt med glufsglufs. Hide-a-lite är billiga med hyfsad kvalitet.
 
Emil_K skrev:
Har aldrig vart med om att snickarna använder plåtreglar i badrumstaken. 45or eller 28x70(gles) är ju det som används oftast, trä allltså. Annars instämmer jag helt med glufsglufs. Hide-a-lite är billiga med hyfsad kvalitet.
Ja, jag vet inte hur det går till i alla landsändar men de byggare jag jobbar med brukar sänka med plåt inne i badrum. Sen om det är ett krav eller att man bara gör så ändå vet jag inte men plåt är ju så smidigt.
 
Y
Träreglar funkar bra. Ifall du har ventilation i bef tak förlänger du kanalen till nya taket, vanlig gips och ingen fuktspärr i taket.:)
Tänk bara på ev värmeutvecling från halogenspotarna men det där kan säkert din polare elektrikarn...........
 
E
snabba sökningar hos bkr och gvk gav ingenting speciellt om tak förutom att det ska målas med vattentät färg. Antar att byggarna därikring du bor använder plåt för att det är lättare än trä.
 
Antagligen....har en annan byggare som sänkte över 300 m2 med trä också...verkade lite onödigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.