Hur har ni refererat till AMA i avtal med mark och grundentreprenör?
mvh/stenhus05
 
För oss stod det hänvisningar till AMA 98 i projekteringen. Så det hoppas jag att grundkillarna följer vid bygget.
 
Man skriver i beskrivningen så här:

Denna beskrivning ansluter till AMA 98. Sedan kan man speca upp de olika AMA koderna..Det viktigaste är att inte skriva något annat än det som står i AMA om man inte ÖKAR utförandet iom att beskrivningen gäller som första dokument efter kontraktet....
 
Så här kan det stå i ett kontrakt med grundentreprenören. ...anvisningar och bestämmelser enl. Anläggnings-AMA -98,
BBR 99 , BKR 99 samt AB-04 gäller om ej annat anges...
Att dom sedan efterföljs är svårare att kontrollera, men om det senare skulle uppstå problem så kan det gå att kontrollera om det utförts på rätt sätt (dock svårt att kontrollera ev. packning).
 
Tack för svar! OK AMA 98 har jag refererat till men vad är BBR 99, BKR 99 och AB-04? ::) :p
 
Tackar, tackar. Slött av mig att inte kolla själv 8), men vad ska man ha alla er levande uppslagsverk till annars ;). Är man hyfsat bra täckt om man bara refererat till AMA 98 (förrutom K-ritningar förstås)?
 
BBR och BKR behöver du aldrig hänvisa till. Dessa är regler för hur, var och varför... Dessa 2 dokument gäller alltid... AB-04 och AFU, AFTU är dispositiva samt gäller inte mot privat kunder..
 
AB-04 är som Mr Z skriver endast för näringsidkare. Som privatkund ska man istället ha ABS-05 (Allmänna Bestämmelser för Småhusentreprenader).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.