Har putsat de värsta skadorna på murstocken med putsbruk B, men jag tyckte det var väldigt svårarbetat eftersom jag inte är van vid putsbruk.

Skulle vilja få murstocken lite mer enhetlig samt laga mindre spik/skruv-hål.

Finns det något annat bruk eller spackel jag kan används som är mer lättarbetat?

Har öppenspis på nedervåningen och det är på övervåningen som jag håller på och fixar murstocken, så den blir ju inte så varm på där jag håller på, knappt märkbart värmare när jag eldar på nedervåningen.
 
Gipsputs.
 
  • Gilla
pfw
  • Laddar…
Vattna först bara så räcker det. Man drar på det som spackel och när det torkat nog (inte hårt) så filtar man till ytan efter behag.
 
Köper man på färdigblandad hink eller i säck?
 
I säck.
 
Nu var det gjort, och det var mycket enklare än det andra putsbruket som jag körde första vändan med.

Nu är frågan när det gäller att måla ytan om man måste prima eller om det är för att det inte ska gå åt så mycket färg.
Vad jag förstår använder man med fördel silikatfärg vilket jag redan har hemma.
 
  • Gilla
Lönn
  • Laddar…
Spelar ingen roll... Ta den färg du tycker är snyggast. Silikatfärg är diffussionsöppen men detta handlar väl om en yta inomhus och där har du sannolikt inte så mycket fukt som skall transporteras fram och tillbaka?

Vanlig latexbaserad väggfärg funkar alltså lika bra för just detta ändamål. Väljer du denna färg behöver du inte prima.

Oavsett färgval bör du vänta tills dess att putsen är helt genomtorr innan du börjar måla (men det har du säkert koll på...).
 
Varför jag trodde man skulle ha silikatfärg var för att jag hade det på putsväggarna i källare och att jag tog vanlig väggfärg på murstocken i köket när den renoverades för snart 10 år sedan och där har färgen spruckit och buktar utåt i sprickorna. Vad kan det bero på?

Kan jag ta alltså samma vanliga färg som jag har på väggarna? Står inget om latex på burken , men jag tror den är plastbaserad så det är väll samma sak gissar jag.

Hur lång tid behöver gipsputsen på sig för att torka?
 
  • Gilla
Navid
  • Laddar…
I källare har man ju ofta fuktvandring så där bör man absolut ha silikatfärg (eller någon annan diffussionöppen färg).

Varför färgen i köket har spruckit vet jag inte? Jag har dock målat min murstock inomhus med latexbaserad väggfärg (i dagligt tal: plastfärg) utan problem. Det var Beckers väggfärg.

Jag har aldrig jobbat med gipsputs, men med Putsbruk C i källaren tog det nästan en månad innan det var helt genomtorrt (visserligen ganska tjocka lager). Det borde stå på förpackningen, annars kan du säkert ringa tillverkaren och kolla (om du inte får svar av någon annan här på forumet)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.