Hej!
Hoppas det här blir rätt forum, min fråga handlar både om fönster och ventilation.

Vi har ett nordkalotthus från -79.
Vi har mekanisk ventilation med värmeåtervinning, vevex från Skänninge Ventilation AB.
I sovrummen sitter spaltventiler i fönsterkarmarna trots att det finns tilluftsventiler i taket.
Nu ska vi köpa nya fönster och undrar om vi behöver ha spaltventiler?

Överallt där jag läst står det att ftx fungerar bäst i ett tätt hus. Men varför sitter det då spaltventiler idag? Jag hittade iofs lite papper i "huspärmen" om mekanisk frånluftsventilation. Kan det vara så att husmodelen levererades både med och utan värmeåtervinning och att spaltventilerna sitter där för de som bara har mekanisk frånluft?

Frågan är alltså, ska vi ha spaltventil på de nya fönstren?
 
Hmmm Vevex, ganska gamla grejor va?

Är du säker på att det inte är en frånluftsvärmepump du har?
Har du kollat att du verkligen har tilluft i ventilerna?
Har du spaltventilerna öppna idag?

Att det sitter ventiler i tak och fönster behöver ju inte betyda att de är i bruk.

Hur värms huset upp?
 
Ventilationsystemet är som huset från -79. Likaså fönstren med spaltventiler.
Vet inte vad en frånluftsvärmepump är, men det jag har är ett värmeåtervinningssystem med till- och frånluft.
Har inte mätt upp ventilerna på något sätt, kan man göra det? Fuktar jag ovansidan av handen kan jag känna lite drag vid ventilen men det är som sagt lite. Har dock ingen aning om hur det "ska" vara.

Spaltventilerna är stängda, brukar ha vissa av dem öppna på sommaren.

Uppvärmning är direktel + luftvärmepump + braskamin.
 
Du har liksom jag en gammal trotjänare ;) i det system som du har behövs (fyller ingen funktion) inga spaltventiler för aggregatet sköter både till och frånluft. Det du har är en korsvägs värmeväxlare med dubbla kassetter och den ger ca 70% tillbaka av den värme som skulle ventilerats bort utan VVX.
Du kommer troligen någon gång i framtiden att behöva byta ut VVX till en modernare men även då fyller inte ventilerna någon funktion.
 
Tack för ett tydligt svar. Kul att någon fler har samma system.
Jo aggregatet har ju några år på nacken men om jag förstått det rätt så presterar det rätt ok även jämfört med moderna varianter?
 
Ett modernt med roterande VVX ger ca 80-85 % tillbaka så det är inte alls dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.