Hej!
Här kommer en liten bild på när vi renoverade ett av rummen på övervåningen.
Original papperstak från 1878. Tillfixade av konservator så att de kan hänga med i några år till. Nyrenoverad kakelugn, men bara "topplyft", funkar väldigt bra. Dock tar det lite tid att få varmt i den trots att den är så liten.

9c5201294733P9296.jpg
 
Redigerat:
Fina målningar! Jag har jobbat som antikvarie i Västmanland en gång i tiden. Nyfiken på var det här kan vara... Förstår om du inte vill lägga ut precis var det är men har du lust att säga vilken kommun eller socken?
 
Nice! Liten undran? Hur lång är lång tid? Jag tycker att kall ugn alltid tar tid och att ljummen ugn tar kort tid att värma. Kall stor ugn behöver kanske 2-3 inläggningar, dvs från ena dagen till den andra, för att få värme. Blåser det hårt så tar det längre tid. Liten kall ugn behöver kanske två omgångar med ved, en på förmiddagen och en på eftermiddagen, innan det värmer på och så får man passa med spjället så att inte all värme sticker ut.
 
Det tar cirka 1,5-2 timmar för mina kakelugnar att bli varma. Då lägger jag alltid dem helt fulla. Jag kör avskurna spån, gärna gran och björk i mitten av bottenvarvet där jag sedan tänder brasan. Blir alltid bra drag med denna variant (öppnar givetvis de små dragluckorna). Sen när jag hör att det tagit sig stänger jag och efter ca 5 minuter börjar jag försluta med 1-2cm. Sedan efter ytterligare 10-15 minuter ytterligare någon cm. efter 15 min till är jag halvvägs... Och efter det brunnit i kanske 45 minuter brukar jag ibland röra om med eld gaffeln, men det behövs oftast inte om man tänder den nedtill. Efter ca 1-1,25 timmar brukar det vara stängt spjäll så när som på fegisfaktorn (lämnar alltid nån cm). vet jag med mig att det brunnit ut kan jag stänga helt... Behöver sällan göra ytterligare iläggningar om jag har bra ved, bara om jag eldar bakved... Men som sagt blåser det brukar (den nyttiga) fegisfaktorn göra att det kanske behövs ett ilägg...
 
Mycket vacker bild förresten.
 
Måste nog tillägga att vår stora kakelugn i salen, (som än så länge har enkelfönster) är fn den enda värmekällan så det tar liiite extra tid och ett par inlägg att få varmt. Inte så representativt kanske.....och ja, jag har också en liten fegisfaktor ;)
 
Jag vågar aldrig stänga mer än ca 2/3. Dessutom så är jag orolig att det kommer en rökpuff och sotet går upp i pappertaken igen... Ska lägga ut lite mer bilder. sen
 
I salen på övervåningen har vi två brännhål i papptaket. Enligt första släkten som bodde här så var det åskan som gjorde en båge in i salen. Ett ingångs- och ett utgångshål. De sparade vi när papptaket räddades kvart över tolv.
 
  • ImageUploadedByTapatalk1327132866.094486.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.