Upptäckte idag kondens på vinden. Vädret är ju som det är +1-2 grader och spö regn, inte helt vanligt i S-vall men det har hänt några vintrar.Vet att jag sett tendenser på det, dvs rosor i taket. Huset byggt 1956 och tillbyggt 1971. Den gamla delen har en svart tjock papp på insidan där nu fukt droppar syns. Har inte kolla den nyare delen. Hade en inspektör och kollade då jag trodde att jag hade mögel men det var efter kondensen. Känns inte direkt varmt däruppe utan det blir rejält kall ras när jag öppnar vindsluckan. Vad beror detta på? Har på var sida ventiler. Dock är runt kåken på långsidorna inte helt bra när det gäller öppenhet. Det är ca 25-30cm kutterspån och en massa gullfiber skivor ditlagt ovan på. Dock har man tryck ut skivorna för nära där vägg och tak möts vilket innebär att det är begränsat med mellan rum dock finns det iaf.

Har ni några förslag? Är det en kombination av väder och att inte har tillräckligt med genomströmning? Nått mer?

En annan sak är takpannorna som släpper från sig grus (de är inte släta), kan det finnas möjlighet att dessa blir mättade och släpper från sig vatten nedåt nu när vädret är extremt?
 
Redigerat:
Prova att söka här, finns massa tårar om fukt på vind.

Kolla även på trygghetsvakten.se
 
Mätt upp hur mkt isolering jag har på vinden. ca 150-200 mm kutterspån samt gull fiber på det. Kommer att isolera vinden bättre, inte ha för mkt ventilerad vind. samt verkar det som om kondensen som jag såg var i närhet av vindsluckan. Se vad man kan göra där. Har förmodligen ett visst läckage in från väder och inomhus luften.

Skall mäta temp och fukt där upp.
 
Isolerar du vinden mer kan dina problem bli ännu större eftersom du då kommer att få en kallare vind. Luften får därmed ett lägre mättnadsvärde vilket i sin tur betyder högre RF.

Att täta vindsluckan är dock ingen dum idé, men sannolikt inte tillräckligt för att problemet skall försvinna.

Jag bor i samma stad som du och har också noterat en ökad fuktighet på vinden nu i höst/vinter. Förra året var det inga problem alls. Fenomenet beror alltså troligast på vädret vi har haft i vinter.

För att komma tillrätta med problemet kan man ju bygga en klimatvind, men det är dyrt och kanske inte ett realistiskt alternativ, såvida man ändå inte har ett takbyte på gång?

Annars är ju trygghetsvakten ett alternativ, som "MB77" påpekade tidigare. Ytterligare ett alternativ är att riva bort extraisoleringen helt och hållet...
 
Redigerat:
förstår det...sen beror det på hur ventilation ser ut också. Tror ändå på att i första hand ha isolerat mot stigande inomhus värm. Sedan bör man kolla på ventilationen. etc.

Kommer att byta tak inom fem år. Har betong plattor idag. Frågan hur man isolerar vindsluckan bättre. Har en sådan med hopfällbar stege på.
 
Mattias_Jo1 skrev:
förstår det...sen beror det på hur ventilation ser ut också. Tror ändå på att i första hand ha isolerat mot stigande inomhus värm. Sedan bör man kolla på ventilationen. etc.

Kommer att byta tak inom fem år. Har betong plattor idag. Frågan hur man isolerar vindsluckan bättre. Har en sådan med hopfällbar stege på.
Det är inte värmen i sig som är "farlig" utan luften. Detta eftersom den varma luften innehåller mer fukt än den kalla du har på vinden. När luften som kommer inifrån kyls ner på vinden kommer RF att skjuta i höjden p.g.a. att inomhusluften hade plats för mer fukt, vilket inte den kallare vindsluften har.

Enbart värmestrålning upp mot vinden är däremot bara bra, eftersom det sänker RF.

För att hindra luftflöden och diffussion upp mot vinden kan man bl.a.:
1. Sänka lufttrycket inomhus (m.h.a. ordentlig ventilation)
2. Montera diffusionsspärr upp mot vindsbjälklaget och täta andra genomföringar (t.ex. vindslucka)

När det gäller vindsluckan räcker det nog bra med vanlig tätlist. Du kan blåsa lite rök mot luckan när du är klar för att se om du har drag någonstans.

Men att täta en vindslucka om man inte har riktiga diffusionsspärrar i övrigt hjälper inte till 100%. Men det skadar nog inte heller.
 
Redigerat:
Bygg en "brunn" runt vindsluckan uppe på vinden och tillverka ett isolerat lock till denna. Det hjälper i alla fall till att isolera. När du då fäller ner vindsluckan och kliver upp blir det som att kliva upp genom ett ubåtstorn, fast ett fyrkantigt sådan:)
 
cubix skrev:
Bygg en "brunn" runt vindsluckan uppe på vinden och tillverka ett isolerat lock till denna. Det hjälper i alla fall till att isolera. När du då fäller ner vindsluckan och kliver upp blir det som att kliva upp genom ett ubåtstorn, fast ett fyrkantigt sådan:)
Locket håller i sämsta fall värmestrålningen borta från vinden. Det förhindrar däremot inte att luft sugs upp. Endast tätlister gör det.

Värme på vinden är bra. Varm inomhusluft som tar sig upp är dåligt (om vinden i övrigt är kall).
 
Det är frågan om inte det bästa är att täta vinden och montera en avfuktare eller finns det nackdelar med det systemet förutom en viss elförbrukning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.