Har en gammal stengrund från ett rivet torp på tomten. Tänkte eventuellt bygga en redskapsbod på den, men orkar inte krångla med bygglov. Måste jag ha det, om grunden redan finns? Någon byggnad finns inte där på dagens kartor, men den finns på en äldre som jag har. Det handlar om ca 20kvm, lite för stort för att bli friggebod alltså.

Saken är den, att jag planerar att bygga nytt hus inom ett par år, och då blir jag väll tvungen att söka bygglov. Det är stor risk att tjänstemännen råkar få syn på boden när dom är ute och mäter då. Annars hade jag inte tvekat.
 
Upp till 10 kvadratmeter får du bygga utan bygglov (friggebod) allat som är därutöver är bygglovspliktigt.

Ett alternativ är att "parkera" något mobilt på tomten, husvagn, arbetsbod etc.
 
Du borde kunna passa på att söka för boden samtidigt som för ditt nya hus. Om du säger något i stil med att boden fanns när jag köpte, hatr renoverat den en del, insåg nu när vi arbetade med bygglovet att den tydligen saknade bygglov. Detta behöver du nog bara ta till om det blir frågor.

Rita helt enkelt in den på tomten som befintlig.

Därtemot så kanske det är bra att ha lite koll så att inte boden tar upp för mycket av den yta som du får bebygga. Vore ju trist om boden var det som stoppar ditt "riktiga" bygge.
 
Hur räknar dom ut den maximala ytan av tomten som får bebyggas då? Jag vill så småningom bygga hus på ca 100kvm, verkstad/lada på ca 150kvm samt redskapsbod och vedbod på vardera 20kvm. tillsammans blir det ungefär 300kvm. Tomten är dock rätt stor, 3,4ha. Det räknas dock inte som jordbruksfastighet.

Blir väll att göra som hempularen säger, försöka påstå att redskapsboden redan fanns om dom ifrågasätter. Grunden fanns ju faktiskt, samt jordkällare under, så man kan ju spela oskyldig och hävda att man trodde det var okay att rusta upp det befintliga. :D Som tur är så har Munkedals kommun ständigt sjunkande invånarantal, så dom är nog relativt lätta att ha och göra med. Dom ger till och med dispens på strandskyddet ibland har jag sett.
 
Låter som du bygger utanför detaljplan. Då tror jag att storleksreglerna är lite flytande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.