Jag och min sambo har hittat ett hus som vi verkligen tycker om. Vi gillar läget och planlösningen. Men vid visningen av huset kom det fram att Anticimex hade hittat "kraftig microbiell tillväxt" på bjälklagen i krypgrunden. Enligt Anticimex berodde tillväxten av ett hål i platsen och att den täckte bristfälligt. Deras åtgärd var tvätta rent bjälklagen med dödande medel, byta ut plasten och sen sätta in en avfuktare.

Nu till min fråga.

Är det här tillräckliga åtgärder?
Och om den går igenom besiktning efter åtgärderna är det okej att köpa huset då?
Eller ska man helt enkel hålla sig bort från hus som en gång blivit angripna av mögel.
 
Svårt att säga, det beror på hur mycket fuktskadat det är. Kraftig microbiell tillväxt, tyder på en rejäl skada och då hade jag inte varit intresserad. Vi har krypgrund, men ingen plast. Om vi sätter för någon av ventilerna, varar det inte mer än några dar förrän det dryper av fukt. Således är det minst lika viktigt med god ventilation som med plasttäcke. En fungerande dränering är självklart allra viktigast.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Hej! Jag sitter i nästan samma sits som phink, men på besiktningen som gjordes hittades kraftig mikrobiell påväxt på blindbotten. Även här var det anticimex som besiktade. Det dom har föreslagit är att korrigera plasten samt installera en avfuktare. Påväxten behövdes inte besprutas eller tvätta bort. Den skulle tydligen försvinna av sig själv när en avfuktare installerats.

Sen har jag samma frågor:
Ska jag köpa huset?
Räcker åtgärderna?

Tacksam för svar!
 
Jag anser nog att Anticimex har rätt i det dom säger. Avfuktare är alltid bra nu när klimaten har blivit allt fuktigare och uppvärmningarna av husen blivit annorlunda.
Vet inte hur stor påväxterna är i era grunder eller om det är mycket fuktskadat. Men om Anticimex bara har anmärkt på påväxten så låter det inte som att träet är allt för fuktskadat utan med hjälp av plasten och avfuktaren så kommer påväxten att stoppas upp.
Jag tycker man inte ska dra sig för ett hus bara för att den har fått den anmärkningen eftersom man kan åtgärda problemet med ganska enkla medel. Inte billiga men enkla. Det ni ska kräva är att husägaren sänker priset eller betalar att Anticimex åtgärdar det.
Om husägaren ska göra det så är det viktigt att man har bevis på att Anticimex har gjort det så att inte husägaren har tvättat bort påväxten med vatten och såpa.

Åldersbeständig plast köper man på byggaffären för några hundringar.

Det man ”tvättar rent” med är Boracol, det kan man köpa på 5 liters dunkar på färgaffären. Ligger på 1000 – 1500kr. Boracolen penslar man på den angripna ytan.

Avfuktare, vanligtvis är det en Corroventa med spiro rör så det brukar hamna på en 35 – 40.000.
 
Kanske kan vara bra att veta att mikrobiell påväxt inte försämrar konstruktionen på något sätt. Dvs det är inte virkesförstörande som rötsvampar. Problematiken ligger i lukt.
 
Fördelen med kryprumsproblem är att man med ganska stor säkerhet kan säga vad som orsakat dem och därmed göra en bedömning av vilka åtgärder som krävs för att rätta till dom. Det innebär att man kan värdera problemet i eget arbete och / eller pengar.

Mer diffusa fuktproblem som lokala mögelangrepp, elak lukt som vars ursprung inte lätt kan hittas et cetera riskerar att föra med sig mer omfattande arbete - fritt vatten kan röra sig väldigt långa avstånd i en byggnad.

Det finns många företag som får sin utkomst från konsultation och åtgärdsarbeten rörande kryprumsproblematik. Förslagsvis vänder du dig till ett par av dessa och ber om ett utlåtande / offert. Därefter torde det bli lättare att bedöma om huset är värt vad säljaren begär - vem vet kanske har ni chansen att pruta rätt rejält?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.