Kan man hyra släp för 39kr dygnet är det ju en annan sak då listpriset på en mack brukar ligga på nästan det 10faldiga.

Sedan beror ju helt klart släpbehovet på om man har litet nybyggt radhus med en tomt på 100m2 jämfört med ett stort hus med renoveringar och stor tomt.

För min del handlar det inte bara om lönsamheten utan även smidigheten att när som helst kunna åka iväg utan att behöva flänga fram o tillbaka mellan huset o uthyraren samt även kunna ha grejer stående på släpet.

För vår del är det nog 80% av släpresorna som går till tippen.
 
Korvgubbe
Jag håller med Nimajneb, så länge man sätter nollvärde på sin egen tid så går det inte att räkna hem att köpa en ny släpvagn gentemot att hyra på macken. Men börjar man värdesätta sin egen tid så är det ingen tvekan för mig. Just smidigheten är något som är värt mycket för mig, att kunna lasta på och av lite pö om pö, köra en vända ned till sommarstugan med släp och ändå kunna stanna en vecka. Det är saker som jag värdesätter. Men det är klart, man ska ha plats att förvara släpvagnen alla dagar den inte används med. Och kan man tänka sig att köpa begagnat så brukar det finnas mycket prisvärt på blocket.
 
De släp som finns för 39 (eller 0kr om man vill ligga ute med 2500kr) är sånna här:
http://www.freetrailer.se
Det går inte att hyra dygnet runt och släpen är inte jättestora. En vanlig gipsskiva (2500x900) går in men inte speciellt mycket längre saker.

Annars har du rätt i att det kostar det tiodubbla för motsvarande på macken.

Jag håller med om att det ibland är lite bökigare att åka och hämta och lämna släp
 
1.5års husrenovering, altanrivning och bygge, samt vedanskaffande och lite etc. Kring 60släpturer.
Nu har till tillgång till scoutkårens kapellsläp som klarar 85% av lasterna. Resterande hyrs på macken. Oftast ett stort gallersläp, 100:-/3h.
Bygggårdens släp är oftast bokade och behöver 3-4dagar framförhållning för bokningar kvällstid, går bort därav.

Hade jag saknat möjligheten till gratislån hade det köpts ett släp. Är på gränsen nu att jag skulle önska det. Trädgårdsavfall och byggskrärp är saker man inte vill lyfta mer än nödvändigt.

Fördelen med att lagra saker på backen först är att man kan fylla släptet med ett eller två fragment per tur. vilket ger kortare och enklare tid på återvinningen.
 
Hemmakatten
Inköpet av släpvagn för 7 år sedan räknar vi fortfarande som ett av våra bästa köp. Från att tidigare varit tvungna att planera och boka släpvagn veckor i förväg, speciellt vid storhelger, är det guld värt att kunna använda släpet när man känner för det. Istället för som tidigare när man bokat släp för att t.ex.köra till återvinningscentralen och det spöregnar, eller när man ser annons ute på precis den vvb man tänkt köpa och inget släp finns att hyra.

Som många tidigare skrivit så är tidsaspekten och smidigheten en stor anledning till att ha släp.

Däremot som någon skrev så hittade vi ingen på blocket.I alla fall inte då, våren 2005. Allt som såldes var jättedyrtoch inte värt pengarna. Vi köpte ett nytt obromsat släp med tippfunktion o lämmar som kan tas av för ca8'. lagom stort och får plats med det som vi behöver, allt ifrån gipsskivor o dörrar till trädgårdsavfall.
 
TACK för alla goda råd! Jag ska köpa mig ett släp letar på blocket där finns även helt nya släp. Återkommer med en jämförelse av kostnad container vs släpet...

Ta gärna en titt på vår blog HÄR
 
Som sagt det där med freetrailer fungerar kanonbra. Jag har hyrt av dem typ 10ggr senaste året.
 
andersmc skrev:
Blir det så mycket skräp när ni bygger? Inte under något av mina byggen har skräpet varit något att fundera över. Jag lägger det i en liten hög, om det är något speciellt, som gips. Annars har jag en sån där svart kytsäck, och när den är full tar jag med den när jag kör förbi miljöstationen.
Det blir oändliga högar med skräp tycker jag!
Jag bränner upp mycket av det som går. Virke, gammal inredning i trä osv men måste ändå köra till tippen säkert 20ggr / år. Hade jag inte kunnat elda som jag vill (bor på landet) så hade det lätt varit det dubbla :)
Kanske blir 50-100 (vet ej mer exakt :p) svarta sopsäckar / år.
Men så har jag renoverat väldigt intensivt också..!

Har en kärra med nätgrindar. Lite mindre. Ett väldigt bra köp tycker jag!
Tycker alla grannar, släkt och vänner också. Den lånas ut ofta, men tjänster och gentjänster, det får man tillbaka :)
 
Redigerat:
Dela släp med grannen kanske kan vara en bra idé, det är ju väldigt sällan bägge behöver släpet samtidigt. Och skulle det bli krock så kan man dela kostnaden för att hyra ett till släp.
 
Container, helt klart. Ett släp är visserligen trevligt att ha, men tiden du lägger på att packa släp, köra fram och tillbaks till tippen, osv...sparar du snabbt in med en container som enkelt rymmer 8-10 fulla släpkärror. Den tiden har jag lagt på bygget istället. Vi betalade 4000 ink moms för en Renova-container full med blandat skräp för 4 dagar senast,
Har insett att det i de allra flesta fall lönar sig mer med hemtransport av byggvaror än att köra runt och hämta grejer...och i de fall det blir mycket billigare med hämtning så lånar jag släp gratis på stället man köper grejerna...Och så slipper man ha ytterligare en pryl på tomten som tar plats, som ska stöldskyddas och underhållas...

Generellt blir det väldigt mycket skräp som du inte bara kan "elda upp"...gipsskivespill, OSB/plywood-spill, färgburkar till förbannelse, fog-patroner högt o lågt, tomma cementsäckar, spill av tryckimpregnerat...överbliven eller förstörd isolering, och en ohygglig massa emballage-plast, pappkartong osv... tänk bara på hur mycket kartong du får från ett helt kök när det är uppackat...vitvaror, värmesystem...plast och frigolit och kartonger överallt...och det blir kakel/klinker-spill, listan kan göras oändlig.

Grannen kör i tid och otid till tippen och byggvaruhusen med släpet, och så undrar han varför själva bygget går långsamt:)
 
Varför inte båda? Vet man att det vid ett tillfälle blir mycket skräp så tar man en container, resten av tiden så har man kärran. Kärran är bra av den orsaken att man direkt blir av med skräpet och slipper ha en sophög på tomten.
För vår del är det omöjligt utan kärra då vi har både hus och fritidshus. Och man slipper dessutom knöla in skitiga saker i bilen och slipper en massa fula skrapmärken inne i bilen av byggmaterial.

Så det är nog bara du själv som kan avgöra ditt behov, flexibilitet och vad du har pengar till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.