Vi bor i ett tvåvåningshus med källare från 1947. I källaren är det betonggolv. Det är inte särskilt högt till tak i källaren, kanske 2.00 meter.

Eftersom vi har tvättstuga i källaren vill vi gärna fräscha upp där och lägga klinkergolv och då förstås gärna golvvärme. Finns det nån möjlighet att göra detta? Kan man på nåt sätt fräsa ner ett spår i betongen och lägga ner värmeslingor? Eller måste vi bygga på höjden och förlora den värdefulla lilla takhöjd vi har?

Finns det några problem med att ha golvvärme i golvet på källaren? Huset är ju byggt 1947 och plattan lär väl inte vara isolerad... Men eftersom vi eldar med "egen skog" är värmeförlust neråt inga problem för oss. Jag tänker mer på andra problem, kan det bli andra följder vi inte tänkt på när det gäller värme/kyla/fukt/sättningar etc?? Jag är lite rädd för att börja mixtra med gamla hus, vet inte hur de kan reagera när man sätter in värme där det aldrig varit värme förut osv. Men självklart känns golvvärme i tvättstuga och groventré som ett "måste" för oss om vi ska bo här, så jag vill gärna ha förslag på hur vi ska bära oss åt!

Vi planerar att låta en byggfirma hjälpa oss, men vill gärna kolla runt lite först vad ni tror om det hela.
 
Det är många här som gjort det du vill göra:

http://www.byggahus.se/forum/golv/28585-kallarprojekt.html

Det finns också ett gäng olyckskorpar här som envist hävdar att man får fuktproblem i väggar man inte isolerar under (dvs ytterväggar och hjärtvägg). Jag har själv bara positiva erfarenheter av källarrenoveringen och har inte hört om någon annan om fått problem heller. Detta är en standardåtgärd i många gamla hus.
 
Tack snälla, ska läsa samtliga inlägg i den tråden!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.