Ska precis ordna lite i mitt elskåp.
Kommer om några månader köpa en jordvärmepump och vill gärna veta vad den drar.

Tänkte skaffa en liten enkel 3-fas elmätare att sätta i elskåpet men någon nämnde att pumpar idag ska ha det inbyggt. Stämmer det?
 
Det är inte inbyggd elmätare i vp vet att wiessman har nått liknande men tror dom är ensam om det.
 
Nibe har en räknare för energiförbrukning, men den är inte i närheten av så exakt som en elmätare. Kräver dock att man kopplar in effektvakten.
 
Nu när jag bestälde senaste Ivt pumpen så skulle jag få med en extern elmätare att sätta i elskåpet.
Så jag antar att det inte finns nån inbyggd?
 
vilpi skrev:
Nibe har en räknare för energiförbrukning, men den är inte i närheten av så exakt som en elmätare. Kräver dock att man kopplar in effektvakten.
Den enda räknaren jag har på min Nibe är timmarna på kompressorn samt antal timmar elspets jag kan visserligen se i displayen hur många ampere huset förbrukar men det lagras inte nånstans.
 
Timmarna som äldre Nibe visar är tidfaktor elpatron. Vilket motsvarar tid med max effekt.
ex 2 timmar med halv maxeffekt ger 1 timme på räknaren.

Nyare Nibepumpar typ 1145/1245/370/750 visar kWh dock utan enhet.
 
Jag har en 1245 den visar tid med max effekt samt kompressortimmarna sitter ingen inbyggd elmätare i pumpen.
 
Samma här. Har 1245 tillverkad sept-2011 och den visar endast tidsfaktorn avseende timmar med maxeffekt på tillskottet.
 
Min Nibe 1150 mäter hur många kWh kompressorn förbrukar.
 
Mäter den eller räknar vp ut kw effter vilken frekvens vp har jobbat på ?
 
vilpi skrev:
Timmarna som äldre Nibe visar är tidfaktor elpatron. Vilket motsvarar tid med max effekt.
ex 2 timmar med halv maxeffekt ger 1 timme på räknaren.

Nyare Nibepumpar typ 1145/1245/370/750 visar kWh dock utan enhet.
Har det tillkommit på programvaror färskare än 7-8 månader?
 
Nej jag kör nyaste version 1768 fast den kanske är 7-8 mån gammal men det finns ingen nyare version och eftersom det inte sitter inbyggd elmätare i vp så kan det inte komma med mjukvaran i så fall blir det endast en beräknad elförbrukning efter framledning samt brine temp.
 
1150/1250 och 750 mäter effekten på riktigt för kompressorn.
Alla modeller uppskattar effekten i elpatronerna. Inget exakt, men det funkar för att göra jämförelser.

Ska man mäta på riktigt får man ha en riktig elmätare, typ elbolagens. En billig elmätare mäter inte rätt effekt på kompressorn.
 
Finns det billiga 3 fas mätare som mäter fel ? tycker mig endast ha sett enklare 1 fas mätare ofta kan man köpa begagnade elmätare för några hundra jag rekomenderar en kamstrup 3** den mäter förbrukningen samt att man kan se hur mycket vp drar för stunden.
 
vilpi skrev:
1150/1250 och 750 mäter effekten på riktigt för kompressorn.
Alla modeller uppskattar effekten i elpatronerna. Inget exakt, men det funkar för att göra jämförelser.

Ska man mäta på riktigt får man ha en riktig elmätare, typ elbolagens. En billig elmätare mäter inte rätt effekt på kompressorn.
Är du säker på att 750 har elmätare en kompis har en sån och jag har inte sett nån mätning har i och för sig inte knappat så mycket på den men ändå ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.