Jag behöver fästa riktigt tunga kabel- och slangvindor med mera i en stor träskiva, det kommer dessutom bli en del belastning och ryckande i vindorna med tiden... är det OSB som är den starkaste skivan? Ska jag använda träskruv, mollyplugg eller något annat? Alla förslag mottages tacksamt på en hållbar upphängning.

(När skivan är monterad kommer jag inte åt baksidan så jag kan inte använda skruv/mutter)
 
Kanske plywood, är starkare än osb.
 
Tack!
Ser att det finns både "formplywood" och "konstruktionsplywood". Form är dyrast så jag antar att den är starkare..?

Vad tror ni om infästningen? Är mollyplugg det bästa?
 
Bäst är att alltid försöka sätta reglar där tunga saker skall monteras. Då behöver inte själva skivan vara så stark och det som sitter uppsatt på väggen blir kvar ändå.
 
S
ta konstruktionsplywood.
 
Vad är riktigt tunga, 50 kg? En plywood på 22 mm borde räcka om du har krokar och grejer att fästa med mer än en skruv. Jag är ingen expert, men byggde lite i förrådet häromdagen med 18 mm plywood jag hade över. Så länge inte skruvarna brister så håller det nog med vanlig träskruv 6 mm. Kommer det bli fuktigt? Eller är det i garage och torrt?
 
Har ingen möjlighet att regla bakom. Ingen fukt alls. Prylarna som ska hängas upp väger kanske 20-30 kg.
 
Hur ska skivan fästas? I någon form av vägg? Det finns ju en risk att den kröker sig om det blir stort moment. Min gissning är att krokarna du ska hänga på är den svaga punkten. Plywood är utmärkt starkt att skruva i enligt min erfaranhet. Du skulle ju kunna använda franskskruv också, om du förborrar. Såg att elementet brevid mig hänger i en 18 mm plywood och fyra stycken 5 mm skruvar. Totoalt. Elementet är 200x40 cm och jag gissar 20 kg.
 
S
formplywood är toppen som infästningsskiva.
men fin som formmatrial. å viss andra grejer. men ej infästningsskiva
 
20-30 kg är ju inte mycket. Formplywood är av björk, rak och stark. sedan finns det 18 mm björkplywood och den håller för dina krav.

Skruv och mutter är det nog bara Martin Timell som tror på, det brukar glappa efter ett tag, Vanlig träskruv sitter I materialet på ett helt annat sätt.
Flera träskruv är bättre än genomgående.

Protte
 
Tack för alla svar! Jag kör på tjock plywood och träskruv.
 
Klätterväggar byggs av minst 18 mm plywood med reglar C-C 60 cm bakom. Greppen sitter med islagsmutter från baksidan alternativt träskruv från framsidan. Tjockleken behövs för inte för hållbarheten, men för att väggen inte ska svikta när man drar i greppen.
 
Hantlangaren skrev:
Tack för alla svar! Jag kör på tjock plywood och träskruv.
Och kanske en lite snutt planka eller regel bakom bara för att ha mer material att dra skruvarna i?
Eller kanske dubbel plywood där sakerna sitter för att fördela krafterna lite :rolleyes:

//Jante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.