Bygger hus sedan ett år tillbaks och är inte riktigt klar än (Utvändigt är huset klart men invändigt saknas golv, tapet/målning, kök och bad). Värmen är dock på sen ett par månader.

Har sedan en månad ett påtagligt problem med insekter som jag är ganska säker på att är "guldögonsländor" (se bilder). Enligt allt jag hittar på Internet ska dessa ses som godartade insekter som inte gör någon förnär, utan tvärtom äter upp andra ohyror.

Hur som helst, är jag lite tveksam till själva antalet av dessa insekter - det verkar komma 50 till 100 nya per dag av dem. Sen runt 3 veckor tillbaks går jag runt med en dammsugare och är skoningslös mot dem (hittar kanske mellan 10 och 30 nya per runda med dammsugaren).


Är osäker på var de har sina "bon" men jag gissar att det är mellan gipsskivor och byggplast, alternativt i springor mellan golvskivor och väggen, ned i golvisolering.

Har märkt att de mest håller till på 2 ställen i huset, delvis där jag har en lampa alltid på, och bredvid ett av sex små fönster på övervåningen.

Jag har ett äldre hus, precis bredvid, då jag tidigare har jobbat med det har jag iaktagit dessa insekter t.ex innaför panelen, sittande på vindpapp. (Och faktiskt då jag köpte tomten minns jag att jag hittade några få inuti gamla huset, men de försvann på någon vecka).

Börjar bli lite trött på dessa "godartade insekter" och trivs inte alls med att de kryper i väggar / golv. Samtidigt drar jag mig för att gå runt och spruta radar i alla springor.

Frågor:

  • Någon som kan mer om denna arts biologi och vet om jag kan sluta oroa mig (när försvinner de)?
  • Om de ej försvinner självmant... vad kan jag göra?
Tack på förhand.


Mvh

// Arne S.
 
  • IMG_0250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0253.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ats, känner igen detta från mitt eget husbygge!

Visst är Guldögonsländorna söta! Och så vackert namn!

Jag tror, som du antyder, att de håller till på alla möjliga ställen under tiden huset byggs.
Där finns många skyddade vinklar och vrår där de kan gömma sig och lägga ägg.

Men sedan vi flyttade in i vårt hus för drygt ett år sedan har antalet sländor minskat snabbt.
Nu när "vårsolen" börjar lysa har jag kanske hittat 2-3 stycken bara. Och de är lätta att ta hand om, sitter ju bara snällt i ett fönster. Har för övrigt aldrig använt något bekämpningsmedel.

Så jag tror du kan se framtiden an med tillförsikt!
För övrigt lär de ju vara ofarliga och nyttiga djur. Och jag tror att de för tur med sig!
 
Vi fick det i vår nybyggda friggebod på landet. Första vintern var det 10-tals. De vaknade till liv när vi kom ut på fredagen å satte på värmen.

Sen första vintern gått så har vi inte haft några problem alls med dessa. Är nog bara ett initialt problem.
 
Hmmm... jag får ha tillförsikt och utgå från att det är en engångsföreteelse...

// Arne S.
 
Skulle de inte försvinna (eller om du inte vill vänta) så kan du kanske fråga Anticimex? Skadedjursbekämpning brukar ingå i de flesta hemförsäkringar.
 
Jag hade också massor av guldögonsländor när jag höll på att bygga. Men de försvann av sig själva efter ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.