Jag hoppas att tråden har hamnat någorlunda rätt.

Jag har ett rostigt elementrör till ett element på ovanvåningen. Jag har haft en pappersbit knuten runt röret strax under det rostiga i över ett år nu för att se om det kryper ut något vatten eller dylikt från den rostiga biten, men pappersbiten har inte varit mer missfärgad än vad det borde bli efter ett år på samma ställa, alltså har inget smitit ut genom den rostiga biten.

Dock så ska vi lägga nytt golv i rummet, så jag skulle behöva era expert-råd på vad jag borde göra. Håller det i flera år till, att det bara är ytligt på utsidan, inte rostigt inifrån och ut, eller är det bara en tidsfråga?

Jag vet inte hur långt ner det rostiga sträcker sig, om det sträcker sig under golvet. Har väl en spontan känsla att det i så fall är mycket värre, för en koppling under golvet kan man ju inte ha med gott samvete, vilket innebär att jag i så fall måste hitta vart röret går i väggen på nedervåningen som i sin tur är köket.


Vad säger ni? Vad borde jag göra?
 
  • IMAG0114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som röret har haft en por eller spricka som sakta läckt vatten, men som rostat igen o tätats av sig själv. Om du skrapar eller slipar bort rosten är risken stor att det börjar läcka igen. Enklast är väl att ta dit en rörmockare som kan kapa bort den bit som är skadat på röret o skarva på en ny bit, skulle jag tro.
 
Jag hade en liknande grej på mina 65(?) år gamla rör, så jag sågade ner alla gamla element och rör. Visade sig att det bara var exakt på ett ställe (likande ditt) det var kass på, resten hade säkert hållt i 65 år till.

Hade jag vart du så hade jag tatt dit en rörmockare, eller kapat och lagat röret själv och sen haft noggrann koll på elementen och rör.
 
Jag har inga problem med att behöva byta det själv, så det fixar jag.

Hur gör jag om det skadade går längre ner än golvet? Det är inga problem att sätta järnrör - kopparrör?
 
Hur har det gått? har du kvar rören i golven eller bytte du allt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.