Har installerat trådbundet larmsystem i mitt hus. Larmet installerades för ca 4 år sedan.
Larmet är av den billigare typen (Clas Ohlson).
Försåg då fönster och dörrar med magnetiska larmkontakter, sammanlagt 18 st magnetkontakter. Vissa fönster t.ex i källaren har inte blivit öppnade sen dess.
Jag brukar ibland kontrollera att dörrarnas magnetkontakter fungerar och har behövt byta två av dessa.
Då jag senast upptäckte att en dörrkontakt inte funkade bytte jag magnetkontakten och provade husets övriga magnetkontakter.
Det visade sig då att 15 st magnetkontakter ej fungerade (ständigt i slutet läge).
Magnetkontakterna är inköpta i div affärer men ser utseendemässigt lika ut.
Är det någon som haft liknande problem och vad kan det bero på?
Har magnetkontakternas tungelement blivit magnetiska i sig själva?
Har tungelementens glasrör skadats vid tillverkning av kontakterna
eller vid montering av kontakterna?
Inga synliga skador syns på tungelementens glasrör.
 
Det är en viss kvalitetsskillnad ja och det märks bl a på priset med. Ibland så brukar de lägga av och ibland börja fungera som rena vibrationsdetektorer. Varför? Icke en aning men på min tid som servicetekniker så bytte vi dem bara, eventuellt kan du få dem att hänga med ett tag till genom att knacka lätt på dem men risken för osäker funktion är stor.

Aritech's magnetdetektorer är bra.

/Kent
 
Har i dagarna bytt ut samtliga tungelement i mina magnetiska larmkontakter mot tungelement av fabrikat CPClare typ FR2 med mjuka anslutningsbleck med extra tålighet mot mekanisk påverkan. Ska bli intressant att se hur de håller.

De larmkontakter som tidigare falerade var tillverkade av AEI men man vet ju inte vem som tillverkat tungelementen, tungelementen som satt i de gamla larmkontakterna var med raka anslutningtrådar och enligt tillverkaren måste man använda specialtång då man klipper anslutningtrådarna och bocka dem med extra försiktighet

/Roy
 
G
knutte2 skrev:
Det visade sig då att 15 st magnetkontakter ej fungerade (ständigt i slutet läge).
Magnetkontakterna är inköpta i div affärer men ser utseendemässigt lika ut.
Är det någon som haft liknande problem och vad kan det bero på?
.
Väcker en gammal tråd. Kan det vara så att de skruvar man fäst magneykontakten blivit magnetiserade så att skruvarna håller tungelementet slutet även då den "stora" magneten inte är i närheten. Kanske man ska använda icke magnetiska skruvar (mässing, rostfritt)?

Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.