Vi har vårt vardagsrum åt söder och enda nackdelen är väl att det är i det närmaste omöjligt att få blommorna att överleva i fönstren...bortsett från det så funkar det finfint..

vi har tv:n mot ytterväggen så vi får ingen störande sol på den, och störs vi av ljuset kan man ju alltid dra ner persiennerna..

Varmt blir det ju såklart men det blir det ju oavsett (iaf om man bor i en spånskivelåda som vårt hus)..
 
lillalillajag skrev:
Vi har vårt vardagsrum åt söder och enda nackdelen är väl att det är i det närmaste omöjligt att få blommorna att överleva i fönstren...bortsett från det så funkar det finfint..

vi har tv:n mot ytterväggen så vi får ingen störande sol på den, och störs vi av ljuset kan man ju alltid dra ner persiennerna..

Varmt blir det ju såklart men det blir det ju oavsett (iaf om man bor i en spånskivelåda som vårt hus)..
Ni kanske ska satsa på blommor som gillar att stå i söderläge ;)
 
Mikael_L
Söder är ju den helt klart värsta fasadriktingen.
Inget rum passar mot söder!

Sovrum blir för varma.
Kök blir för varmt, och solen ger allt för skarpt ljus in och för hårda skuggor inne.
V-rum blir för varmt, och solen ger för skarpt ljus, men däremot kan de hårda skuggorna bli läckra.

Detta på sommaren, på senhöst-vinter-tidigvår blir inga rum för varma, men alla problem med ljuset blir densamma, och förvärrade.

De enda rum som passar mot söder är badrum, tvättstuga, förråd och bastu.

Vår södervägg har vi lyckats trolla bort hälften av med tvättstuga, badrum och hall.
Sen ville vi ha köksfönster mot entrén (och därmed åt söder) och det passade bra i övrigt, så då har vi dragit ut taket kopiöst långt utanför fasaden framför köket och entrén - 2,1 meter ut (Ja egentligen har vi dragit in fasadlivet där, för att vara korrekt).
Detta löser i alla fall värmeproblemet, då fönstren blir helt skuggade de två varmaste månaderna. Men de hårda skuggorna i köket slipper vi inte.

De rum man är i till vardags, dvs kök och vardagsrum tycker jag gör sig bäst i väst och norr.
För den trevliga nedåtgående solens skull.
Detta blir dock underordnat ifall det finna någon fin utsikt.

Sovrum passar bra i norr eller öst, för då får man svalaste rummen.

Ja det är mina åsikter.
 
Mikael_L skrev:
Söder är ju den helt klart värsta fasadriktingen.
Inget rum passar mot söder!

Sovrum blir för varma.
Kök blir för varmt, och solen ger allt för skarpt ljus in och för hårda skuggor inne.
V-rum blir för varmt, och solen ger för skarpt ljus, men däremot kan de hårda skuggorna bli läckra.

Detta på sommaren, på senhöst-vinter-tidigvår blir inga rum för varma, men alla problem med ljuset blir densamma, och förvärrade.

De enda rum som passar mot söder är badrum, tvättstuga, förråd och bastu.

Vår södervägg har vi lyckats trolla bort hälften av med tvättstuga, badrum och hall.
Sen ville vi ha köksfönster mot entrén (och därmed åt söder) och det passade bra i övrigt, så då har vi dragit ut taket kopiöst långt utanför fasaden framför köket och entrén - 2,1 meter ut (Ja egentligen har vi dragit in fasadlivet där, för att vara korrekt).
Detta löser i alla fall värmeproblemet, då fönstren blir helt skuggade de två varmaste månaderna. Men de hårda skuggorna i köket slipper vi inte.

De rum man är i till vardags, dvs kök och vardagsrum tycker jag gör sig bäst i väst och norr.
För den trevliga nedåtgående solens skull.
Detta blir dock underordnat ifall det finna någon fin utsikt.

Sovrum passar bra i norr eller öst, för då får man svalaste rummen.

Ja det är mina åsikter.
Fast nu pratar vi om hus som ligger i sverige, inte på costa del sol ;)
 
Mikael_L
Nu har vi nästan 2kvm fönsterarea i köket rakt mot söder (och det är alltså inte speciellt mycket).
Och i ett kök, som ofta redan är är för varmt under sommaren, pga av matlagning och de öht hyggligt varma dagarna, vill jag ju inte blåsa in ytterligare 2kW värme.

Det känns precis lika bra som att jag ställer in min 2kW byggfläkt eller bilens kupévärmare på fullt ös i köket under hela dagen.

Men däremot kommer solen in i köket under årets kallare månader, och ger då ett uppskattat värmetillskott.
 
Markiser är en bra och enkel lösning att hantera de "få olidliga" dagar som kan uppstå i sverige med mycket fönster åt söder, och är ett billigt pris att betala för det plus söderfönstren ger resten av året, tycker jag. Alternativt så öppnar man dom lite de varma sommardagarna ;)
 
Jag bodde tidigare i en lägenhet med en norrbalkong och en söderbalkong. Det var nästan alltid norrbalkongen som nyttjades - söderbalkongen var oftast för varm.

På huset jag snart flyttar till är uteplatsen i söderläge, så det blir att fixa ordning markis och parasoll. Det är oftast bara skönt att sitta i solen en kort stund.
 
Ni får det att låta som att sverige har 25+ och strålande sol konstant från maj till september. Skulle vara intressant att veta hur många dagar förra året som det var så "olidligt" i kök och på balkong? Sen kan man ställa det i relation till hur många dagar som solen bidrog positivt till klimatet istället.
 
Det var ju inte så att jag direkt förde statistik, utan jag konstaterade helt enkelt att norrbalkongen oftast var behagligare. Men visst var det schysst att fika i loungegruppen på söderbalkongen också.

Jag bor i Falun, och det var en varm sommar 2010.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Markiser är en bra och enkel lösning att hantera de "få olidliga" dagar som kan uppstå i sverige med mycket fönster åt söder, och är ett billigt pris att betala för det plus söderfönstren ger resten av året, tycker jag. Alternativt så öppnar man dom lite de varma sommardagarna ;)
Helt sant, jag kan bara hålla med. Det är som sagt inte så många dagar per år.

Skulle det inte varit några till vunna finesser med vårt indragna fasadliv så skulle vi nog avstått, då den konstruktionen ingalunda blev gratis. Du skulle se vilka kralliga takstolar det blev för att hantera en 2,1 meter bred takfot. :)

Men vi fick en entré under tak, vi fick en uteplats under tak, vi fick endast en limträbalk för att bära mellanbjälklaget, - som bonus för den indragna fasaden.
 
Och ACCn i bilen har vi sålt på blocket pengarna slängde vi i sjön för isen hade redan smält.
 
Mikael_L skrev:
Helt sant, jag kan bara hålla med. Det är som sagt inte så många dagar per år.

Skulle det inte varit några till vunna finesser med vårt indragna fasadliv så skulle vi nog avstått, då den konstruktionen ingalunda blev gratis. Du skulle se vilka kralliga takstolar det blev för att hantera en 2,1 meter bred takfot. :)

Men vi fick en entré under tak, vi fick en uteplats under tak, vi fick endast en limträbalk för att bära mellanbjälklaget, - som bonus för den indragna fasaden.
Ja, vi ska återställa vårat gamla hus med den gamla punschverandan och entre under tak, som någon stolle under åren byggt in och gjort sovrum av. Den vätter mot söder och det ser jag bara som positivt, taket ser jag mest som fördel att man kan använda även vid regn :)
 
thomasx skrev:
Ni kanske ska satsa på blommor som gillar att stå i söderläge ;)
haha ja kanske det...sen har jag inte de grönaste fingrarna i sverige heller...men det blir VARMT i dessa fönster, finns nog inte många blommor som gillar ett ordentligt söderläge är jag rädd...men det finns ju alltid plast så är problemet ur världen! ;-)
 
Korvgubbe
Kylanläggning!
Varför är inte dessa mer populära i svenska hem, vi är ju trots allt vana vid ett något kyligare klimat så man borde ju tycka att vi vill eftersträva det även under de varma sommarmånaderna...
 
Korvgubbe skrev:
Kylanläggning!
Varför är inte dessa mer populära i svenska hem, vi är ju trots allt vana vid ett något kyligare klimat så man borde ju tycka att vi vill eftersträva det även under de varma sommarmånaderna...
För att elen är dyr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.