Hej

Jag förstår att det blir märken i väggar när man tar bort krokar och spikar ur väggarna vid flytt men om man tar bort hyllor och stora tapetbitar följer med borde man inte åtgärda det då? När vi nu flyttar in i huset vi köpt så kommer det tydligen vara så då säljaren ringde idag och berättade att det blev så när han tog bort hyllorna och då måste vi börja med att tapetsera om dom här rummen och det hade vi inte räknat med då det är nytt och fräscht. Någon som vet eller har en åsikt om detta/ Åsa
 
S
har tänkt å ha kvar tapeterna då?
så klart så ska dom inte förstöra tapeterna ändå
 
Väggfasta bokhylloor skall väl ingå i köpet?

Jag är väldigt osäker, men skador som uppstår fram till överlåtelsen skall ju säljaren stå för. De befintliga skruvhålen fanns ju vid köpet, men tapetbitar som rivs med vid nedtagning är ju en ny skada.
 
Seriöst, är det ens lönt att försöka dividera om?
Försök se om ni kan komma överens om en ersättning med nya tapeter men lägg annars energin på något annat.

Moraliskt sett har ni rätt men att försöka tvinga pengar från säljaren lär bli svårare och kosta mer än vad tapeter mm gör.

Jag förstår verkligen irritationen men se det som att ni nu kanske kan sätta en fondvägg där eller fixa rummet som ni vill ha det, trots allt hade ni säkert fått fixa till saker om en 10 år ändå.

/Kent
 
Hemmakatten
En bokhylla som är fastskruvad i väggen anses inte som fastighetstillbehör, dvs. ingår inte i köpet. För att ingå måste bokhyllan vara platsbyggd och "integrerad" i väggen.

Märken eller hål, fula eller ej, efter borttagande av tavlor, hyllor mm får man som köpare räkna med. Inte ens om säljaren dolt ett stort fult märke bakom en tavla kan man kräva ersättning. Detta eftersom det ingår i köparens undersökningsplikt att titta på allt som går att titta på (dvs. lyfta på tavlan o titta bakom).

Säljaren säger att det blivit fula märken vid nedtag av bokhyllan som inte gick att undvika. Om det är så har du knappast något att komma med. Man får anta att säljaren så försiktigt som möjligt försökt ta ned bokhyllan. Om det kan bevisas att säljaren med stor oaktsamhet och uppsåtligen gått lös på väggen, då men bara då har du kanske en möjlighet till ersättning.

Håller med snickarboden, ägna er energi till att fixa rummet istället. Ni kommer dessutom att märka att det efter alla tavlor är en färgskiftning på tapeterna, så förmodligen kommer ni vilja tapetsera omivilket fall som helst.
 
Ja, nu är det helt nymålat och ett av skälen att vi köpte just detta hus var att vi inte skulle behöva göra nånting dom närmaste åren. Tavlor och dylikt finns inte utan bara dessa hyllor och jag gissar att han trodde att det var lätt att ta bort dessa och bara drog och då följde stora bitar av tapeten med.Trist
 
Sätt en tavla över och glöm bort
Egen erfarenhet.
 
grodan skrev:
Ja, nu är det helt nymålat och ett av skälen att vi köpte just detta hus var att vi inte skulle behöva göra nånting dom närmaste åren. Tavlor och dylikt finns inte utan bara dessa hyllor och jag gissar att han trodde att det var lätt att ta bort dessa och bara drog och då följde stora bitar av tapeten med.Trist
Du menar alltså att det är målat på befintlig tapet?
Då finns det ju inget att bråka om! Bara o fråga säljaren efter färgkoden och därefter spackla skadorna för att sen måla på ny färg där det behövs... d^_^b

CASE CLOSED ;)
 
Det tar ju max 2h å spackla igen några hål, slipa å sen måla hela väggen.

Det kommer säkert komma andra saker som ni hellre vill bråka med säljaren om. Tjafsa hellre om mögelskador än hål i väggarna.
 
Noseone skrev:
Det tar ju max 2h å spackla igen några hål, slipa å sen måla hela väggen.

Det kommer säkert komma andra saker som ni hellre vill bråka med säljaren om. Tjafsa hellre om mögelskador än hål i väggarna.
Åtar du dig målningsarbeten också:D

Sorry kunde inte låta bli , men nog tar det lite längre tid. Fast jag håller med i sak.
 
Man kan ju göra något annat när spacklet torkar.....
 
Ok,tack för svar. Är så himla trött på målning och tapetsering efter att vi gjort det i några år och ville kunna flytta in utan att behöva ägna mig åt sånt.Trist ,men det blir inte alltid som man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.