Hej,

vad säger dagens standard om antalet eluttag och deras placering i ett rum? Vänligen titta på den bifogade bilden och se om kompletteringen verkar vettig.

Rummet har två dörrar och ett fönster. Uttag, takuttag och strömbrytare är markerade.
 
  • standard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Dagens standard säger MINST ett uttag per 4m vägg. Men dagens apparaturstandard i hemmen kräver oftast många fler uttag än så. Den där kompletteringen verkar helt klart vettig. Mån får ha i åtanke vad rummet kan komma att användas till, samt om det finnsanslutning för tv/internet någonstans i rummet.
 
Tycker det saknas uttag på ytan mellan dörrarna, vill man ha något strömförande där så måste förlängningskabeln gå förbi dörröppningen och det är ju inte helt lyckat.
 
När vi gjorde en tillbyggnad, iofs för 22 år sedan, sa elektrikern att det skulle vara ett uttag för varje "avbrott" i väggen; hörn, dörr, fönster. Det har fungerat bra hittills, inga skarvsladdar har behövts. Det man kanske saknar är att kunna stänga av uttagen med strömbrytare vid dörren.
 
Till dom ca 4 meters avstånd ska även läggas - på varje möbleringsbar vägg - som exempel kan nämnas en hallvägg där man kan sätta en spegel och vill ha spegelbelysning. Då kan det bli mycket närmare än 4 meter.
 
OBS att en standard är just bara en standard, inte ett lagkrav.

Jag håller med Kurtivan, man vill ha strömbrytare som stänger av uttagen.. Köp uttag med separat "brunnständning", åtminstone för uttaget närmast fönstret, dra lämplig extra ledare och byt till en strömbrytare med ytterligare en "knapp".

Det beror förstås på hur rummet används. I ett vardagsrum eller kanske ett kök vill man nog ha strömbrytare innanför dörren som tänder/släcker fönsterlampa, medan det är mer tveksamt i ett sovrum där man kanske snarast vill kunna tända/släcka allt från sängen.

Nu kapar jag tråden med en värdelöst-funderande-fråga och undrar varför man inte alltid har trappomkopplare för taklampa, läslampa vid sängen och fönsterlampa i sovrum, med strömbrytare både vid sängen och vid dörren?
Jag har sett detta, till taklampan, på vissa hotellrum (och då ofta dumt nog bara vid ena sängplatsen) men aldrig i ett vanligt hem.

Så länge byggstandarderna inte förespråkar en sådan enkel men användbar funktion så tycker jag att man kan strunta i standarden bäst man vill...
 
E
Alla kanske inte vill möblera exakt likadant. Tycker det är väldigt dumt att placera infällda strömbrytare och uttag efter hur man tror att man vill möblera när rummet är klart. I ett hotell används ju samma möblemang på samma plats i många år, så där blir det lättare att räkna med såna funktioner
 
Kurtivan skrev:
Det man kanske saknar är att kunna stänga av uttagen med strömbrytare vid dörren.
Hade sådana uttag i en tidigare lägenhet. När vi flyttade in förstod vi inte varför ett par uttag inte gav el, och inte heller vart de extra lysknapparna gick...

Efter några månader förstod jag sambandet. Dock utnyttjade vi aldrig funktionaliteten.
 
Även jag har vissa uttag som jag kan stänga av med brytare, i min familj är det till större förtret än till nytta. Vore jag inte så bekväm skulle jag koppla om till fast ström på alla. Men andra tycker det är bra, så det är väl som med det mesta en fråga om tycke och smak ;)
 
Det är väl främst (enbart?) vid fönster man vill ha den funktion. För att kunna tända och släcka alla fönsterlampor från dörren istället för att springa runt bord, luta sig över soffan osv osv för att tända/släcka fönsterlampor.

//Patrik
 
Om man nu vill ha fönsterlampor och inte vill flytta "TVn" med tillbehör dit. Jag menar, ena gången passar det andra gången blir det fel. Man försöker tända en lampa och TVn slocknar.
 
Man får bestämma en TV-plats och där har man en hög av el- och antennuttag, ljud uttag osv osv. ;)

Men om behoven ändras efter några år så kan man ju med enkelhet bara bygla fasen i uttaget och ta bort tändtråden. :)

//Patrik
 
I dessa tider då det avråds från standby, då är det ju perfekt att stänga tv, boxer, dvd, spelkonsol etc, samtidigt som man slår av olika belysningar i rummet för att gå och lägga sig...
 
Och jag tycker att allt prat om hur dåligt standby är inte är annat än just prat. Vill man spara energi finns det mycket effektivare sätt.
 
Det har du säkert rätt i, man kan ju sänka temperaturen inomhus en grad. Det tipset kommer ju varje år,så nu får man ha frysen öppen för att få ner temperaturen :). Det kanske ger lite brandsäkerhet att stänga av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.