...genom flexslang? Eller är kontaktdonet för stort? Ska montera upp en projektor och tänkte förbereda med att dra slang i väggen. Har nu dragit 20 mm slang men det finns ju 25 mm också...
 
20 räcker knappast. Möjligen 25. DRa ännu hellre rör om du kan. Dels har dom större innerdiameter och dessutom är ju insidan slät vilket gör det enklare att dra en kabel med kantig kontakt,
 
Dra 40mm pansarslang. Det ångrar du aldrig. Det brukar ju vara 45mm-reglar på innerväggarna så det finns ju plats.
 
Jag har ett hörn som blir knepigt att ta sig förbi med för tjock slang. Få se vad jag har plats med...

Hur har ni förresten löst det rent estetiskt med mynningen på röret? Mynnar röret direkt ur väggen eller satt något täcklock över?
 
jag satte en dubbeldosa bakom min TV. En för el och en för signalen till TV:n. Över dosorna sitter en dubbelram med ett singeluttag för el i den ena och en täckplatta över den andra som jag kan trä ut DVI-kabeln genom. Jag har tyvärr inga bilder på dosorna, men det färdiga resultatet ser ut så här - Inte en kabel så långt ögat ser :)

bild
 
hasse_f skrev:
Jag har ett hörn som blir knepigt att ta sig förbi med för tjock slang. Få se vad jag har plats med...
Enkelt! Strax innan hörnet gör du en lång böj så att slangen pekar rakt upp i innerhörnet. Sedan fortsätter du med en lång böj in på nästa vägg.
 
Själv ska jag dra kabel för högtalare, tror det blir kabelrör för ett 8.1 system, lite överdrivet, men det är ju rätt trevligt att ha allt färdigt ifall att. Vi ska även dra rör för projektorn i taket, ska även dra rör för en prjektor, på golvet, men det blir komponent då min projektor inte stödjer bättre.
 
A. Nygren skrev:
ska även dra rör för en prjektor, på golvet, men det blir komponent då min projektor inte stödjer bättre.
Tänker du inte lite fel då??? Jag tror du kommer byta ut din golvprojektor betydligt tidigare än du gör om din kanalisering. Hemelektronik förgås men hus består! :D

Å andra sidan kan du ju alltid dra ut komponentkabeln och ersätta den med en hdmi där du sätter dit den ena kontakten (eller båda) själv.
 
Golvprojektorn är en CRT Barco Vision 1600hdtv & är förmodligen bättre än något annat jag har råd att hänga upp i taket. En CRT går iofs att hänga upp den med, men kräket väger över 60kg och chassit är lite skadat såden får förbli på golvet.
Men jag ska även dra rör för en takmonterad LCD-projektor eftersom jag har en sådan nu. :)
 
Barcon imponerar ju förstås, men om fem år så skrattar du förmodligen åt den... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.