Håller på med övervåningen i vårt hus från -56. Har rivit lite väggar för att göra badrummet större, det är nu originalbadrummet plus en halv kupa. Kupan är tillbyggd någon gång och har mineralull som isolering i taket, resten av taket har kutterspån upp mot vinden. Jag har bytt ut den gamla mineralullen mot ny, men måste jag ha plast någonstans i taket?
 
Normalt brukar man inte använda plast vid tilläggsjobb om huset tidigare inte har plast. Syftet med plasten är att förhindra att vattenånga från den varmare insidan går ut i isoleringen och kondenseras mot det allt kallare materialet.

Tyvärr är det inte så bra att superisolera utan plast så här måste det ske en liten fundering. I äldre hus var det ju så pass mycket lufttransport så detta var inget större problem.

Det kanske vore i alla fall en bra idé att sätta förhydningspapp, så att det blir vindtätt. Har man bra luftväxling i huset med t ex en frånluftsvärmepump då är det inget större problem eftersom huset då har ett svagt undertryck och fukten avlägsnas av pumpen.

Således vill man isolera ett gammalt hus ordentligt måste man ordna med bättre ventilation som ger ett svagt undertryck t ex med FTX eller FLVP. Använd förhydningspapp för vindtätning. Täta skarvarna ordentligt.
 
Tack för svaret. I detta fallet rör det sig om en halv kupa, ca 4 kvadratmeter tak, som fått ny isolering. Min tanke var inte att isolera för lägre energiåtgång, utan den gamla isoleringen följde med rivningen av gamla innertaket :)
Vill mest vara säker på att jag inte får fuktskador i taket på nya badrummet.
 
Jag anser att man ska sätta plast även i äldre hus och även om det inte blir plast i hela huset. Vad skulle problemet vara?
 
Problemet är väl att jag inte tänkte på det, och nu sitter gipsen där...
Bör jag skruva ner gipsen för att få in plasten?
 
Det verkar inte spela någon större roll det här med plast eller inte plast så du kan nog vara lugn :)

Från www.feelingwood.se

"Inneluftens ånginnehåll i vanliga byggnader utgör normalt inte någon skadeorsak i ytterväggar. Behovet av en ångspärr i en vägg är därför litet, i vart fall i välventilerade byggnader, som kontor, skolor och bostäder i moderna flerbostadshus, där ångöverskottet i inneluften är lågt, normalt bara något gram per kubikmeter. Viktigare är att det inte finns ett tätt skikt i väggens kallare del.

Fuktskador i ytterväggar orsakas normalt av vattenånga från inneluften som följer med utåtriktade luftströmmar, oftast i väggarnas övre del, av regn som tränger in genom fasaden och av byggfukt.

SP har i täthetsprovningar visat att det inte har någon större betydelse vilket tätskikt som används, dvs gipsskiva, plastfolie eller ”vindtät”.

Luftläckagen till vindsbjälklag var vid 50Pa
- för dubbel gips = 0,37
- för vindtät & gips = 0,53
- för plastfolie & gips = 0,40


-Lösningar med dubbel gips kompletterad med fiberduk i anslutningar ger ungefär samma resultat som lösningar med plastfolie. -Lösningar med enkel gips och spacklad skarv ger samma resultat som motsvarande lösning med plastfolie. "
 
Tackar, känns bra :)
 
Har man ett mediokert älde isolerat hus, som oftast ej heller har något system för luftväxling och isolerar delar t ex taket med plast, så ökar fuktmängden, som vill ut på andra ställen. Det finns således risk att man överskrider en lämplig gräns för hur mycket fukt man kan göra sig av med via en vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.