Robert 75 skrev:
Hmm...byggledare och KA som samma person låter inget bra. Tveksam till att kommunen accepterar detta, meningen är just att det ska vara en opartisk kontroll av bygget och KA är din hjälpreda i djungeln mot byggaren och ska vara dig behjälplig..
Okej, jag kanske missförstod vad KA egentligen är.
Det är ju tillsatt en besiktningsman som ska vara oberoende.
Han har jag dock varken träffat eller pratat med ännu.

Är inte tanken att besiktningsmannen enbart ska vara med vid besiktningarna?
 
savio skrev:
Okej, jag kanske missförstod vad KA egentligen är.
Det är ju tillsatt en besiktningsman som ska vara oberoende.
Han har jag dock varken träffat eller pratat med ännu.

Är inte tanken att besiktningsmannen enbart ska vara med vid besiktningarna?
KA och besiktningsman har inget med varandra att göra.
 
Besiktningsmannen ser till att du som beställare får det du har beställt enligt kontraktet medan kvalitetsansvarig ser till att du som byggherre följer de lagar och förordningar som finns.

Du ska själv utse en besiktningsman som utför eventuella delbesiktningar, slutbesiktning och garantibesiktning av huset och denne ska vara fristående från husföretaget. Det är viktigt att du utser besiktningsmannen själv och att denne inte har bindningar till hustillverkaren.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Besiktningsmannen ser till att du som beställare får det du har beställt enligt kontraktet medan kvalitetsansvarig ser till att du som byggherre följer de lagar och förordningar som finns.

Du ska själv utse en besiktningsman som utför eventuella delbesiktningar, slutbesiktning och garantibesiktning av huset och denne ska vara fristående från husföretaget. Det är viktigt att du utser besiktningsmannen själv och att denne inte har bindningar till hustillverkaren.
Hej!
Det verkar ha varit lite si och så i mitt husprojekt.
Jag har alltså köpt en färdig lösning från en stor husleverantör som innefattar tomt, hus, inredning osv.

Sedan så har Garbo som huset är försäkrat hos utsett en besiktningsman, huruvida han är "polare" eller inte med husföretaget kan jag ju omöjligen veta, denna besiktningsman betalar jag inget extra för.
Jag antar att jag på eget bevåg kan ordna en egen besiktningsman, men det lär väl kosta mig 10.000kr?

Kvalitetsansvarig finns ingen uttalad i mitt fall vad jag sett, jag antar att byggledaren på något sätt även ska täcka in denna roll.
Låter detta som en bristfällig lösning?
 
savio skrev:
Hej!
Det verkar ha varit lite si och så i mitt husprojekt.
Jag har alltså köpt en färdig lösning från en stor husleverantör som innefattar tomt, hus, inredning osv.

Sedan så har Garbo som huset är försäkrat hos utsett en besiktningsman, huruvida han är "polare" eller inte med husföretaget kan jag ju omöjligen veta, denna besiktningsman betalar jag inget extra för.
Jag antar att jag på eget bevåg kan ordna en egen besiktningsman, men det lär väl kosta mig 10.000kr?

Kvalitetsansvarig finns ingen uttalad i mitt fall vad jag sett, jag antar att byggledaren på något sätt även ska täcka in denna roll.
Låter detta som en bristfällig lösning?
Vi köpte också en färdig lösning på samma sätt som du beskriver; tomt, hus och inredning (och i vårt fall även gräsmatta etc). Huset var mao helt nyckelfärdigt.

I vårt pris ingick liksom i ditt fall en besiktning, För oss blev det en dyrköpt läxa att vi inte anlitade en oberoende besiktningsman eftersom det uppdagades fel på huset då vi sålde det som förstås borde ha upptäckts tidigare! Mitt tips blir därför att anlita en egen besiktningsman.
 
10 000 kr är en mycket liten kostnad jämfört med vad du kan råka ut för om du inte har en besiktningsman som står på er sida. Garbo ägs av hustillverkarna.
 
Mikael_L
10.000 pengar är knappt några pengar alls i sammanhanget och hur värdefullt det kan visa sig bli.

Det enda problemet är att hitta besiktningsmannen som är värd 10.000:- :)
Som engångsköpare, eller åtminstone sällanköpare av det tjänsten är det ju inte lätt veta förrän efteråt om besiktningsmannen var något att ha.
Jag tänker lite på Anticimex som alltid verkar få massiv kritik för sina undermåliga jobb här på forumet, men som ändå hela tiden anlitas omigen pga av sin storlek (finns på alla orter, dyker upp på alla "gula sidor") och att vara såpass kända.


edit: Försök få referenser till någon, fråga grannar som också byggt, bland släkt och vänner och så. Och väg dessutom de tips och omdömen du får mot den tekniska kompetens som den som gett tipset kan antas besitta.
Skulle min mamma påstå att en besiktningsman är jätteduktig menar hon antagligen bara att han är trevlig och berömde henne för bullarna. ;)
 
Redigerat:
Misse skrev:
Vi köpte också en färdig lösning på samma sätt som du beskriver; tomt, hus och inredning (och i vårt fall även gräsmatta etc). Huset var mao helt nyckelfärdigt.

I vårt pris ingick liksom i ditt fall en besiktning, För oss blev det en dyrköpt läxa att vi inte anlitade en oberoende besiktningsman eftersom det uppdagades fel på huset då vi sålde det som förstås borde ha upptäckts tidigare! Mitt tips blir därför att anlita en egen besiktningsman.

Okej, det låter inte bra.
Vilket husföretag köpte ni av? Vem utsedde besiktningsmannen?
 
Marlene Eskilsson skrev:
10 000 kr är en mycket liten kostnad jämfört med vad du kan råka ut för om du inte har en besiktningsman som står på er sida. Garbo ägs av hustillverkarna.
Om jag inte är ute och cyklar så ägs inte Garbo av husföretagen längre?

Hursomhelst så har jag kollat upp det med besiktningsmannen under dagen.
Han är certifierad och helt oberoende enligt honom själv. Han har heller aldrig gjort något jobb åt den husleverantör som jag köper utav.
Det kändes ju bra att höra iaf tycker jag.
Tycker ni fortfarande att jag ska lägga upp 10.000kr för någon annan?
 
Gar-Bo startades 1989 av småhusbranschen. Sedan 2009 ägs dock ingen del av Gar-Bo av någon som har koppling
till byggbranschen.
Gar-Bo består nu av:

  • Personer i bolagsledningen, cirka 30 procent
  • Privata ägare som också är aktiva med vidareutvecklingen av
    bolaget, cirka 70 procent

http://www.gar-bo.se/index.php/om-gar-bo/agande/
 
Jag har funderat länge på det här om besiktningsman hit och besikningsman dit. Jag har inte haft behov av någon själv i privatlivet men stöter på flera konstant i arbetslivet och det är då duktiga (ofta ingenjörer med lång erfarenhet inom byggbranchen) konsulter från konsultföretag. Då jag stöter på dom på ett bygge så är dom anlitade av en projektledare/byggherren och i regel tre stycken, en för el, en för vvs och en för resten och 10.000 kr totalt för dessa låter dyrt om det är per person. Jag har fått betala en gång för en efterbesiktning och då kostade det 3000 kr så för 10000 borde man ju kunna få ut 3 oberoende....eller?

Ni som har byggt och tagit ut besiktningsman på egen hand, var hittade ni dom och kan dom garantera besiktning av bygg, el och vvs eller är det bara bygg?
 
Uppdatering:
Jag frågade husföretaget om besiktningen eftersom att det stod i kallelsen att det var upp till mig att kalla en kvalitetsansvarig.

Jag fick som svar att han redan var kallad.

Okej svarade jag, men vem är KA?

Först då fick jag ett namn, första gången någonsin under byggtiden som jag hör detta namn.
Konstigt att det inte nämnts tidigare eller? Borde inte KA härav sig till mig och åtminstone presentera sig?
Rätta mig om Jag har fel, jag är osäker på vad man kan förvänta sig av en KA.
Vad ska jag ha min KA till hjälp med?
Tänkte att jag skulle slå han en signal i alla fall?
 
Jag tycker det är dags att du själv tar kommando över ditt bygge. Det är du som är ytterst ansvarig för att ditt hus blir bra, du är byggherre i lagens mening.

Vänta inte på att folk ska kontakta dig, kontakta dem själv!

När jag behövde en besiktningsman gick jag på Sveriges Byggingenjörers register och fick en fullträff direkt. Jag rekommenderar att ni letar där också och tar referenser när ni väl har valt en. http://www.sbr.se/
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag tycker det är dags att du själv tar kommando över ditt bygge. Det är du som är ytterst ansvarig för att ditt hus blir bra, du är byggherre i lagens mening.

Vänta inte på att folk ska kontakta dig, kontakta dem själv!

När jag behövde en besiktningsman gick jag på Sveriges Byggingenjörers register och fick en fullträff direkt. Jag rekommenderar att ni letar där också och tar referenser när ni väl har valt en. [länk]
Givetvis är jag ytterst ansvarig och givetvis tar jag tag i detta.
Jag trodde bara inte att det skulle kräva 2-3h av mig varje dag för att bygga ett hus när man köper ett färdigt koncepthus från en husleverantör.
Jag hade varit mer beredd om jag köpt en singeltomt själv och därefter dragit igång det stora projektet på egen hand.

Givetvis tänker jag ringa KA, anledningen till att jag skriver här att få tips och råd på hur jag ska sköta ärendet och lite mer förståelse för hans faktiska uppgift.
Det är väl lite det som är hela syftet med ett forum likt detta?
 
Ursäkta om jag lät hård, men det är så det är. Jag ville bara ruska om dig så att du gör något innan det är för sent. Har själv varit i din sits och känt precis samma sak som du. Man blir härdad efter tio års serierenovering och tillbyggnad. Det är så här illa i byggbranschen. Du kan inte lita på någon är min erfarenhet.

Det var ju bra att du lyfte frågan här i tid så att du kan göra något innan det är för sent. :)

Får man fråga vilken hustillverkare det är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.