AnneFi
lyfter den här tråden lite då min trapp också diskuterats här i.
¨Tänkte ge mig på trappen. Funderar på att måla det bakre vitt med en halvblank lackfärg och att slipa, betsa och lacka stegen.

först måste man ju dock prova om vi kan få till trappen att gå i över huvudtaget.

Vill ha tips på olika sätt att såga ut trappstegen förutom det som har länkats till här ovan.
 
AnneFi
Nu har vi sågat ut nio centimeter på varje trappsteg.
Det var vad sågen klarade innan den tog emot.
sitter och väntar på att någon som inte är vi ska komma och provgå trappan.
Upp kommen man ju alltid men ner får ju inte vara för jobbigt.

Jag vill inte gärna ramla sen när det blir dags för knoddar i huset :)
inte nu heller för den delen.
 
fn76 skrev:
...och maskinerna. En trappa bygger man inte med hjälp av handmaskiner.
Förlåt att jag lägger mig i.
Jag byggde en trappa ner till källaren fräste spår i vangstyckena med överhands fräsen (inget problem) gjorde dock först en fräsmall så jag kunde flytta den längst vangstycket för att fräsa rätt vinkel. Trappan är helt byggd med handmaskiner.

Nu är den inte helt klar det sista steget har inte kommit på platts.
Jag bygger så jag springer mycket itrappan så den har blivit lite sliten så jag fullbordar nog inte trappan förän jag är mer klar med övriga bygget.

Jo just... kostnad mindre än 3000:-
45x220 i vangstycken, 34mm spont i stegen, pärlspont på osb i bakstycket
 
  • trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Krillew skrev:
Förlåt att jag lägger mig i.
Jag byggde en trappa ner till källaren fräste spår i vangstyckena med överhands fräsen (inget problem) gjorde dock först en fräsmall så jag kunde flytta den längst vangstycket för att fräsa rätt vinkel. Trappan är helt byggd med handmaskiner.

Nu är den inte helt klar det sista steget har inte kommit på platts.
Jag bygger så jag springer mycket itrappan så den har blivit lite sliten så jag fullbordar nog inte trappan förän jag är mer klar med övriga bygget.

Jo just... kostnad mindre än 3000:-
45x220 i vangstycken, 34mm spont i stegen, pärlspont på osb i bakstycket
Ok, man kan bygga med handmaskiner. Man kan bygga med handverktyg också, fogsvans, hyvel, stämjärn och sandpapper. Det gjorde man ju förr.
En fråga om din trappa, är vagnstyckena gjorda i granregel 45x220?
 
Nej furu regel jag valde ut sådana som "förmodligen" inte kommer krumma sig.. (hoppas jag)
Jag har dragit några M10 gängad stång svärs igenom på några ställen för att hålla ihop det hela
sen även skruv i ändan på stegen. Sen är vangstycket skruvat i ena väggen så det kommer nog hålla sig rakt
och inte heller svikta. den bortre sidan i bild sitter just nu bara upplagd i ändarna men skall stagas på mitten. Men den känns helt stabil. Ja den kommer inte hålla om en person ställer sig på varje steg och hoppar samtidigt, men efter stagningen bör det funka. Nu är det en trappa till källaren så jag behöver inte bästa utseendet.

Nu håller jag på med trappan till övervåningen så nu funderar jag på att använda limträbalk i stället den blir nog lite snyggare. eller klä den med annat virke för utseendets skull. Håller just nu på och ritar för fullt.. Problemet är att en skjutdörr skall gå in under trappan så jag har en bestämd höjd ca 2 steg ner. Så jag håller just på med skjutdörren för att få den att bygga så lite som möjligt med skenan.
Annars så kommer jag bygga på samma sätt som till källaren fräsa spår i vangstyckena med överhandsfräsen skjuta in stegen bakifrån
 
Står själv i startgroparna för ett trappbygge. Har gjort en ritning och ska nu börja med själva bygget. Jag har utgått från teorierna i boken "bygg trappan" ISBN 978-91-976146-0-3. http://biblioteket.stockholm.se/titel/373827

Jag kan absolut rekommendera den boken om man vill bygga en trappa. Min blir en u-trappa helt inbyggd mellan tre väggar och med en garderob under. Jag tänker fästa varje steg direkt i väggen utan något vangstycke. Vi får se hur det går men när jag tänker på det känns det inte så svårt men så sa jag å andra sidan om hela huset innan vi började för några år sen...
 
Krillew. Du har inte möjligen en bild på din fräsmall. Skulle vara intressant att se hur den ser ut.
Vilken passning skall man ha, så pass att man knackar med en hammare (eller slägga)? Limmar du?
 
Tänkte tipsa om att man kan beställa ritningar här, inkl. fullskalemallar.

Det finns också instruktionsfilmer på följande länk om man vill lära sig bygga en trappa steg för steg här.
 
Min fräsmall var ganska så enkel en 5mm plywood skiva med ett spår i.
Jag skall se om jag hittar den och då tar jag ett kort. Nu är det sent men jag kollar i morgon.

Ja jag hade ganska så bra passning. Jag knackade med en gummiklubba .
Jo jag både limmade och skruvade utifrån. man kan ju riskera knarr om det inte sitter ordentligt.
 
Redigerat:
Fel av mig fräsmallen var i 12mm OSB.
Jag la första test fräsningen under så ser du nog hur jag gjorde.
Jag märkte först ut avståndet mellan stegen på vangstycket. Satte vangsidan på plats, använde en vattpass för att få en vågrätlinje. Tog ned vangstycket togut vinkeln med en smygvinkel, drog alla våglinjer.
Mätte ca 5cm från framkanten och gjorde ett märke på varje linje. sen la jag dit fräsmallen drog fast den med 2 skruvar såg till att skruvhålen hamnar så att man inte ser dom på den färdiga trappan.
sen fram med fräsen o fräsa....

Jo just den här sidan är bra http://www.blocklayer.com/stairs/stairseng.aspx
 
  • mall.JPG
Redigerat:
Tack, lite klokare blev jag nog, kanske inte helt. Jag antar att du skruvade fast någon form av styrlist på mallen så att du bara lät mallen glida längs med vangstycket till respektive horisontallinje.
Använde du tvingar för att fixera?
Anledningen till mina okunniga frågor är att jag inte ens äger en överhandsfräs, men jag får låna när det blir dags
 
Amatörbyggaren skrev:
jag inte ens äger en överhandsfräs, men jag får låna när det blir dags
Ok.
då får jag förklara lite mer.
Jag använde en kopierring till fräsen
hittade en förklaring här http://www.youtube.com/watch?v=F8Cqq4AHgGo
Jag är inte bra på tyska men det ser ut som om det är ett vangstycke han fräser i.
Jag drog bara linjer på vangstycket, alignade linjen i hålet på min frästa platta visuellt med mina ögon.. skruvade fast.. visst kan man skruva fast en list på undersidan, så blir det lättare att få samma djup på alla steg. men jag ansåg att om det diffar 2mm mellan stegen så kommer det inte synas..
 
Denna trappa har jag byggt med vinkelslip och svets image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

va noga och räkna rätt... Så kan man bygga en själv
 
  • Gilla
Vardagsrum och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rlngdahl skrev:
Denna trappa har jag byggt med vinkelslip och svets [bild]
va noga och räkna rätt... Så kan man bygga en själv
Mycket snyggt.

Det skulle vara jätteroligt med en projekttråd över bygget.
Så jag kan härmas när jag bygger nästa hus! :)
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.