I morse, klockan 06, satt jag och beställde årets fröpåsar från impecta.
I år hade vi bestämt oss för att hålla nere mängden fröer. För två år sedan blev det lite för mycket, och då försvinner mycket av det roliga med att dra upp växter (mestadels perenner och sommarblommor) själv. Över 800 krukor blev det då. Vi hade krukor överallt! Vi har inget växthus än, så de fick dras upp där det gick.

Men det är så svårt att hålla nere mängden. Fröpåsarna kostar ju bara någon tjuging styck, och när man ändå har byxorna nere så kan man väl passa på att ta lite extra :)

Vi har en ganska stor trädgård, och har ett stort behov av växter. Det blir för dyrt att köpa på plantskolan, så att fröså är ju perfekt.
I år är det som vanligt växter till krukor och amplar som gäller. Sedan lite nya växter som skall vara vid dammarna. Torktåliga växter till stenpartier, och lite påfyllnad till perennrabatterna:

Backnejlika, Stortimjan, Fagertrav, Månskensnepeta, Kattmynta, Bäckveronika, Lejongap, Trädgårdsnejlika, Hängbegonia, Smultron, Röd rubeckia, Moskitgräs samt lavendel (som verkar vara lite lurig att dra upp).

Jag letar efter ett snyggt perennt gräs som går att fröså. Tycker de man köper i butik är fasligt dyra. Ofta 60-80:- för en grästuva... Ofta beror väl i och för sig det lite högre priset på att växten är svårare att dra upp. Så det är nog därför jag lite svårt att hitta tåliga, fleråriga sorter.

I år har jag köpt in ett par pluggboxar för att förenkla lite för mig. Typ denna:
http://www.fromedposten.se/pluggbox.html
Verkar vara väldigt smidigt. Synd att man hade behövt fler bara. Blir dyrt.

Har ni dragit igång er vår än?

Mvh

Stefan
 
Du köper tydligen från Impecta varje år och jag kan förstå att det är lockande att katalogsurfa. Men plockar du inte frön av föregående års plantor? Även om en påse på 20 kr kan låta lite blir det lätt många påsar ... à 20 kr ... Jag kommer ihåg - från min förra trädgård - att jag köpte en krassepåse (det är ju inte många frön i en sån påse) och denna påse räckte 20 år. När jag sålde hus/trädgård hade jag hela infartens sidor med krasse - säkerligen närmare 1000 plantor. Det blev mäktigt - lite som i Monets trädgård!
Jag har heller inget växthus men inomhus har jag en glad och klumpig hund som ser till att idén om krukfröning inte är nån idé. Det blir platssåning för mig! Men jag har ett antal sorter som jag fått/knyckt från grannar/vänner/obekanta så jag klarar mig denna säsong.
 
yonna skrev:
Du köper tydligen från Impecta varje år och jag kan förstå att det är lockande att katalogsurfa. Men plockar du inte frön av föregående års plantor? Även om en påse på 20 kr kan låta lite blir det lätt många påsar ... à 20 kr ... Jag kommer ihåg - från min förra trädgård - att jag köpte en krassepåse (det är ju inte många frön i en sån påse) och denna påse räckte 20 år. När jag sålde hus/trädgård hade jag hela infartens sidor med krasse - säkerligen närmare 1000 plantor. Det blev mäktigt - lite som i Monets trädgård!
Jag har heller inget växthus men inomhus har jag en glad och klumpig hund som ser till att idén om krukfröning inte är nån idé. Det blir platssåning för mig! Men jag har ett antal sorter som jag fått/knyckt från grannar/vänner/obekanta så jag klarar mig denna säsong.
Hej hej,

Varierar vart jag köper ifrån. I år har jag inte riktigt ork och tid att leta runt för mycket, så det fick bli det enkla valet impecta :) De har ganska bra urval, men jag saknar de lite mer annorlunda korsningarna som andra nätbutiker kan ha.

Visst delar jag påsarna, och sparar dem i ett par år. Beroende på hur många frön som finns givetsvis... Ibland är det ju 5 medans andra gånger är det 400:a.
Har en påse frön som vi odlat varje år i tre år nu. Grobarheten är fortfarande helt ok.

Mvh

Stefan
 
Stefan - du får inte skriva sådär! Nu blev jag ju alldeles kollrig och vill bara börja pilla ner frön i jord överallt. :)
Det är ju faktiskt barmark här utanför fönstret hos mig men med tanke på att yr.no lovar -10 senare i veckan så får allt trädgårdsdrömmarna ligga på is lite till.
Förra året fick jag ett akut växthusbegär så jag byggde mig ett ihopfällbart växthus som jag odlade tomater i. I år planerar jag att bygga ett likadant och fördelat på dessa två ha tomater, paprika, aubergine och gurka. Och chili så klart, den kan man ju inte leva utan.
Fler bäddar för grönsaksodling skall göras men den delen av tomten som jag tänkte ha för blommor är inte riktigt färdigplanerad så i år blir det nog precis som innan dvs bara anueller som luktärt och rosenskära. Vill inte behöva flytta runt på saker när jag väl lagt tid på att få det att trivas. I alla fall inte allt för mycket. :)

Odlingsläget där jag bor är inte särskilt gynnsamt då det dels är kallt, blött och mycket blåsigt under vintrarna. Dalslänsk lerjord vinner inga pris i någon kategori alls förutom möjligtvis "mest kvävande och vattenfylld". Så upphöjda bäddar och utplantering framåt midsommar är ett måste tyvärr. Men men, det gör varje liten blomma så mycket mer eftertraktad.
 
Tanken var att inte köpa nytt utan plocka frön varje säsong och odla från egna frön ...
 
yonna skrev:
Tanken var att inte köpa nytt utan plocka frön varje säsong och odla från egna frön ...
Aha, läste helt fel.
Jodå det blir en hel del plockande också!
Hoppas bli självförsörjande på frön tids nog. Slippa köpa både frön och plantor, och kunna utöka trädgården genom att plocka frön och dela det som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.