Vi trodde vi hade fukt i källaren men när vi öppnade golvet ligger det en gamal plastfilt matta och lukten vi haft i rummet kommer från limmet från plastfilt mattan. Inget vi tar upp är fuktiugt eller så utan allt är snustort,. ända problemet är att limet och mattan luktar säkert inte hälsosamt alls...Nu skall allt bort ner till betongen. Vi kommer att slipa hela golvet tills det är soprent!! Vad gör vi sen innan vi lägger in parkett?? Underlag? Det är ett sutteräng hus med betong platta på mark.
Måste vi lägga in platon eller liknande trots att vi inte har fukt?
 
I min källare hade förra ägarna lagt plastfilm (0.2mm tjock) och sedan foam innan parketten.
Enligt anticimex som jag pratat med är detta helt okay och väldigt vanligt, även i nybyggda hus. MEN han sa att se till att ha en 3mm spånbricka (stor som en 5krona) mellan väggen och listen där du sätter skruvarna.. Det måste andas!
 
Så gjorde jag också i ett hus. Byggplast först och sedan foam. Golvlisten dock några mm upp i stället för spånbricka.
 
Kanske ett ventilerat granab golv vore något? Med parkett ovan det.
Granab.se

Vet inte var du bor men bor du i sthlm kan du besöka våran butik i länna, Torkab komfort och miljö golv.
 
geggen skrev:
I min källare hade förra ägarna lagt plastfilm (0.2mm tjock) och sedan foam innan parketten.
Enligt anticimex som jag pratat med är detta helt okay och väldigt vanligt, även i nybyggda hus. MEN han sa att se till att ha en 3mm spånbricka (stor som en 5krona) mellan väggen och listen där du sätter skruvarna.. Det måste andas!
Vad skulle ventileras genom att socklarna sätts på distanser, när golvet ligger direkt på betongen? Baksidan av sockeln?
Ska golvet kunna ventileras måste det läggas på t.ex. ett Platon-, Nivell- eller Granab-system som bildar en luftspalt under golvet. Att bara ventilera socklarna är helt bortkastat.
 
ACME skrev:
Vad skulle ventileras genom att socklarna sätts på distanser, när golvet ligger direkt på betongen? Baksidan av sockeln?
Ska golvet kunna ventileras måste det läggas på t.ex. ett Platon-, Nivell- eller Granab-system som bildar en luftspalt under golvet. Att bara ventilera socklarna är helt bortkastat.

Glömde visst att skriva att man ska lägga golvet så det finns 1cm springa mellan golv och vägg.
Anticimex som sagt detta.
 
Parketten ska alltid läggas med rörelsemån mot väggar och fasta installationer, men det blir inget ventilerat golv tack vare den springan.
Luftspalten måste hamna mellan den fuktiga betongen och det organiska materialet i golvkonstruktionen för att det ska vara någon mening med ventilerade socklar.
 
Har varit på vår colorama butik nu och de säger att vi skall lägga in tarko flex pga att det är betong. pris per m2 är 25 kr så det känns helt ok! Dessutom skulle vi använda ventilerade lister. Detta gör alltid deras golvläggare som är anställda av dem och välrenomerade i våra trakter så vi kör på det.
De tipsade dessutom om att göra plastfolie test ( tejpa runt plasten så det sluter tättlåt sitta två dygn o se om det blír kondens) på golvet och det har vi gjort i två dygn nu utan minsta antydan till kondens så det känns bra. Nu återstår bara jätte jobbet med att riva ut o slipa bort allt lim..... mask på!
 
Jag väcker en gammal tråd. =)

Är det fortfarande samma rekommendationer när man ska lägga parkett direkt på betong?
Jag ska lägga parkett på källarvåningen i ett souterränghus. Det är ett gammalt hur som är nydränerat och nygjutet golv (eps+vattenburen golvvärme+flytspackel) utan fuktspärr i golvet.

Jag köper att det är bra med "Underlagsfoam med fuktspärr" men är det nödvändigt med ventilerade golvlister? Vad tillför de? Kommer fukten att leta sig den vägen när den inte kommer upp genom golvet?
 
emilm skrev:
Jag väcker en gammal tråd. =)
Jag köper att det är bra med "Underlagsfoam med fuktspärr" men är det nödvändigt med ventilerade golvlister? Vad tillför de? Kommer fukten att leta sig den vägen när den inte kommer upp genom golvet?
I anvisningar för att lägga parkett på betonggolv är golvlister alltid ventilerade. Fukt ska kunna ventileras ut den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.