Hej
Hur länge gäller ett bygglov? är det olika från kommun till kommun?

Om man inte är klar när tiden går ut söker man om då?
Är det samma kostnad?
Om halva ombyggnaden är klar, tex 1 våning, kan man då söka på bara nästa våning då?


Anledningen till att jag frågar är att mitt bygglov går ut i sommar och jag kommer inte bli klar, lovet kostade 17000:- och det tycker jag är för mycket att betala igen, för halva jobbet är gjort.

Eller kan man helt enkelt säga att "det blev så här" fast det saknas någon innervägg och golv och tak inte är klart?

Om man skickar in att man är klar hur stor är chansen/risken att dom kommer på inspektion? och vad händer om det inte är enl. lovet?
 
Här i Göteborg måste byggstart ske inom 2 år och man måste vara färdig inom 5. Jag förmodar att bägge kan förlängas på ett eller annat vis mot någon form av avgift, åtminstone avslutet. Vore konstigt om man skulle bli tvungen ta bort allt om man blivit fördröjd av någon anledning. Men det där borde finnas att läsa på stadsbyggnadskontorets hemsida, kan man tycka ;)

Man kan ju alltid säga, om/när dom kommer, att det var klart men att det behövde ändras, eller nåt. Att ta bort en innervägg är ju inte bygglovspliktigt så länge den inte är bärande. Ej heller att lägga om ett fuskbyggt tak ;)
 
Hemmakatten
Det gäller att vara klar med de bygglovspliktiga delarna. Att du inte är färdig inomhus har ingen betydelse. Jag antar att du menar att du byggt de utvändiga delarna (båda våningarna) med att du invändigt inte är färdig.

Är det så att det fattas en hel våning bör du begära en förnyelse av bygglovet. Det kommer inte att kosta dig allt för mycket, eftersom de delar som redan är gjorda från kommunens sida (kontrollplan, byggsamråd,utsättning mm) behöver du inte betala två gånger för.

Att bara chansa och göra ingenting kan bli dyrt, framförallt sedan nya PBL trädde i kraft förra året.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det är samma i hela svarige:
2 år att påbörja, 5 år att avsluta.

Däremot kan vissa tomtköpeavtal korta dessa tider, men det är förknippat med tomtköpet och inte med bygglovet.
 
Du kan ju som sagt ha en hel del "besiktningsanmärkningar kvar" när du slutanmäler.
 
det är renovering det gäller, säkte bygglov då det tidigare varit fabrikslokaler, så utsidan är klar förutom att det är lite fönster som ska tas bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.