Vi håller på att förbereda byggnationen av vår kommande souterrängvilla. Jag har pratat med en potentiell entreprenör angående val av byggteknik för själva souterrängplanet (källarplanet) och han hade då tre olika förslag på hur man skulle göra detta.
1. "Frigolitlego" typ dorocell
2. Isoblock typ isolerade lecablock
3. Lecablock, klassisk murad leca med 50mm cellplast på insidan följt av installationsutrymme och skivor.

Förutsättningarna är att ena långsidan om ca 10m (med 2 stödväggar inne i huset) kommer att motfyllas till en höjd av ca 2m och grunden byggs av kantelement.

Givetvis hade han sina synpunkter på de olika valen och efter att jag själv sökt lite på nätet har jag inte kunnat hittat några avgörande punkter som talar för någon metod.
Jag har givetvis även konsulterat konstruktören i ärendet och han har inga synpunkter ur hållfasthetssynpunkt.

Med den informationen som jag har nu känns det som att den bästa lösningen är att välja den konstruktion som entreprenören är "bekväm" och erfaren med.
Som ägare finns det ju ekonomiska- och energiaspekter på de olika valen, både kort- och långsiktigt...

Frågan är vilka är de avgörande punkterna?
Varför skulle ni valt att bygga med någon metod?
 
Ingen som har en uppfattning eller erfarenhet av de olika materialen för att bygga en souterräng- eller källarplan?

Har funderat om det verkligen är rätt att bygga följande konstruktion med tanke på fuktvandring?
-Isodrän motsv
-Leca mursten
-50mm cellplast
-stålregel med installationsutrymme
-skivor typ osb alt plyfa och gips
 
Vi är i samma situation och är långt ifrån gurus inom området. Men efter att ha läst lite om cellplast-alternativet verkar det som om brandsäkerheten är skrämmande låg. Både brandskyddsföreningen och andra insatta organisationer menar att konstruktion med cellplast borde begränsas.
Kanske finns det något brandteknisk lösning för att ändå kunna använda cellplast.
 
pjop skrev:
Vi är i samma situation och är långt ifrån gurus inom området. Men efter att ha läst lite om cellplast-alternativet verkar det som om brandsäkerheten är skrämmande låg. Både brandskyddsföreningen och andra insatta organisationer menar att konstruktion med cellplast borde begränsas.
Kanske finns det något brandteknisk lösning för att ändå kunna använda cellplast.
Tackar för det, hade faktiskt inte beaktat brand i denna aspekt...
 
Hade jag byggt källare hade det nog blivit med ett tjockt lecablock och pordrän på utsidan.
 
Utan att för övrigt fördjupa mig i utförandet så gäller all isolering på utsidan av murad vägg.
 
  • Gilla
nordinaren
  • Laddar…
Röstar på att under mark så ska du använda tjock vanlig leca med isodrän/pordrän på utsidan (ingen iso på insidan, särskilt inte under mark).
 
Tackar för åsikter och synpunkter.
Under mark kommer det att bli Leca med pordrän (motsv) på utsidan.
Däremot ej klart hur det blir med all murad friliggande vägg (som blir merparten). Leca är trol då det bara blir en materialkonstruktion i souterrängvåningen. Sen ska det på med träfasad på utsidan (smaksak men så är det) men man vill ju sänka U-värdet så någon form av isolering lär det bli mellan Leca och träfasaden. Alternativet är ju att bygga all friliggande vägg med isoblock och sen smälla på träfasaden, blir nog lite skillnad i kostnad mellan de två alternativen.
Ska bolla detta med byggaren och se vad han har för synpunkter...
 
Ska du ha stenhus med trähus utanpå? :(
 
Allt tar en vändning...
Haft nya samtal med konstruktören och byggaren och nu blir det INTE trähus på stenhus utan enbart delvis då det de facto är ett souterrängbygge.
Nu lutar det mot att ha en lecamur att kunna motfylla. Denna kläs med pordrän och sedvanlig dränering. Muren växlas successivt över till trästomme.

Detta blir en betydligt billigare konstruktion med hänsyn till isolerförmåga. Dessutom lättare att arbeta med en träkonstruktion genom hela huset än att blanda olika typer. Kanske detta som "synpunkter" syftade på med sin fråga ovan...?

Vi får se om detta är den slutliga lösningen...
 
  • grund2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja det är svårt att ge rekommendationer hur just du ska göra.

Vi har "murat" med Dorocells legoblock under mark och en bit där vi inte kommer att ha motfyllnad.

Fördelen som vi såg det var att det gick att vi kunde bestämma oss lite senare i projektet exakt hur vår tomt skulle se ut. Vi gjorde två stödmurar på utsidan av husväggen för att vi skulle få en rak kant på skarven mellan motfylld och öppen del av väggen.
På garaget murade vi med leca. Det blir väldigt besvärligt med lösning på motfyllnaden och där vi ska ha panel på trästommen.

Svårt att förklara hur det ser ut men du kanske förstår ändå.

Det som är smidigt med legoblocken är att det är relativt enkelt att regla upp mot den.
Nackdelen är att det är mycket jobb med armering och sedan gjutningen.
Det är helt klart en fördel att utrymmet blir väl isolerat.

Lecablocken är tunga att hantera. Det är också lite pyssel med murbruket. Jag upplever att det är besvärligare att fästa regelverk.
Det är däremot väldigt enkelt att planera och även improvisera ifall man vill göra ändringar.

Lite osammanhängande kanske. Men det är av välvilja som jag försöker ge mina åsikter.
Jag håller med om att det nog är smart att välja en variant som din byggare är bra på.

Lycka till med valet.

Mvh
Anders.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.