Status
Tråden går ej att kommentera.
Man kan även fråga sig vad är preskriberat svartbygge?
Eftersom det inte finns något sådant så kan du kanske förklara. Det är endast handlingen som är preskriberad,vilket betyder att om man bygger nytt som är lika, så är det ett svartbygge som man kan åläggas att riva omgående inom den tid på 10 år som gäller för handlingen ifråga.
 
Korvgubbe
Skillnaden borde väl rimligtvis vara i fall som det här. Det är fortfarande ett svartbygge så det kan fortfarande bli problem med försäkringsbolaget, gissningsvis så borde det väl räknas som ett nytt svartbygge om man renoverar upp det som det var utan att ändra i papperna och kommunen får en ny tioårsperiod på sig att ställa krav.
 
cecar33 skrev:
Man kan även fråga sig vad är preskriberat svartbygge?
Eftersom det inte finns något sådant så kan du kanske förklara. Det är endast handlingen som är preskriberad,vilket betyder att om man bygger nytt som är lika, så är det ett svartbygge som man kan åläggas att riva omgående inom den tid på 10 år som gäller för handlingen ifråga.
Jag använder det utifrån nedan beskrivning:
"Preskription (lat. praescri'ptio), är ett juridiskt begrepp som betecknar att rättsliga följder upphör viss tid efter det de inträffat."
Sedan kanske ordet "preskribtion" juridiskt inte ska användas gällande svartbygge men i praktiken är konsekvensen densamma. Men det verkar trots allt ändå förekomma i juridiken, så då är det inte bara jag som använder det felaktigt, se exemplet på länken nedan.
http://www.boverket.se/Global/Om_Bo...o/2008/Nummer_2/Artikelarkiv/Preskription.pdf

I vår kommun åkte man runt förra året och kontrollerade alla byggnader eller om de i storlek inte fanns med på aktuella kartor, samt uppdaterade dem. Grannarnas garage var dubbelt så stort jämfört med det som kommunen hade registrerat, men då de kunde visa på att det byggts -83 så kom kommunen ut på nytt och gjorde inmätning av byggnaden. Så från och med nu är deras tidigare svartbygge inget svartbygge längre.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
I vår kommun åkte man runt förra året och kontrollerade alla byggnader eller om de i storlek inte fanns med på aktuella kartor, samt uppdaterade dem. Grannarnas garage var dubbelt så stort jämfört med det som kommunen hade registrerat, men då de kunde visa på att det byggts -83 så kom kommunen ut på nytt och gjorde inmätning av byggnaden. Så från och med nu är deras tidigare svartbygge inget svartbygge längre.
Eller så är det kanske fortfarande ett svartbygge, men numera infört på kartorna.
(Så nya svartbyggen i form av utökning av arean ska gå att upptäcka och beivras?)
 
Precis det jag skrev, det är fortfarande olagligt men inte straffbart längre.
 
preskribation gäller t ex även för bankrånaren, när tiden gått ut, kan han för pengarna köpa sig ett nytt hus.
 
aedwall skrev:
Precis det jag skrev, det är fortfarande olagligt men inte straffbart längre.
Ja handlingen när den utfördes var olaglig, men efter 10år så kan du inte straffas för det eller tvingas ta bort/riva din byggnation.
Har det inte blivit en lek med ord, man kalla det för vad man vill men det som är intressant hur det påverkar mig och även TS i praktiken.
Har svårt att kunna se att ett försäkringsbolag kan säga nej till ersättning om jag betalat min premie.
Däremot så kan jag få ett problem med bygglovet, men det behöver i praktiken inte bli det heller.
Och försäkringsbolaget kan bara vänta tills det finns bygglovshandlingar klara som är TS ansvar.
 
D
aedwall skrev:
Precis det jag skrev, det är fortfarande olagligt men inte straffbart längre.
Så våldtäkt är inte olagligt efter 10 år? Förstår inte ens vad ditt yttrande betyder. För all preskription gäller väl att det var olagligt vid brottstillfället men inte straffbart längre.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Ja handlingen när den utfördes var olaglig, men efter 10år så kan du inte straffas för det eller tvingas ta bort/riva din byggnation.
Har det inte blivit en lek med ord, man kalla det för vad man vill men det som är intressant hur det påverkar mig och även TS i praktiken.
Har svårt att kunna se att ett försäkringsbolag kan säga nej till ersättning om jag betalat min premie.
Däremot så kan jag få ett problem med bygglovet, men det behöver i praktiken inte bli det heller.
Och försäkringsbolaget kan bara vänta tills det finns bygglovshandlingar klara som är TS ansvar.
Jag vet väl inte hur det här funkar egentligen.
Men i min värld bör det vara skillnad mellan f-bolag och ersättning och vad kommunen sen tillåter att man bygger.

I klarspråk så tror jag:
Att f-bolaget ersätter värdet på det nedbrunna, men exakt hur ersättningen blir är inte helt självklart. Att bygga upp eller hitta annat begagnat hus, t.ex.

Detta bör inte på något vis hänga samman med vad kommunen beslutar.
Så är det man vill bygga upp en överyta mot detaljplanen stöter det nästan garanterat på patrull. Går inte kommunen med på att klassa en ev överyta som mindre avvikelse så blir det återuppbyggda huset mindre än det nedbrunna.
Och sen finns det mao inget svartbygge längre.

Kolla lite på dessa två brandfall:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/160807-snyft-mitt-nyrenoverade-hus-no-more.html
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/107041-viksbergs-gard-don-t-worry-happy.html
 
vet inte om brandorsaken är kännd, men kan vara ett bra utgångsläge för F-bolaget, som kan anse att branden är självförvållad då det saknas dokumentation över viss del av byggnaden (svartbygget) Man kan misstänka att den elektriska installationen var hemmagjord, då det saknas kvitton för svartbygget. Det har visat sig i en rad rättsfall, att F-bolagen anser sig ha rätt att neka ersättning, då man misstänker brott i samband med eldsvåda. M a o , man kan aldrig veta hur ett ärende som TS tar upp, kommer att sluta. En undran till TS; har polisen utrett brandorsaken:
 
ridax skrev:
Så våldtäkt är inte olagligt efter 10 år? Förstår inte ens vad ditt yttrande betyder. För all preskription gäller väl att det var olagligt vid brottstillfället men inte straffbart längre.
Du blandar ihop det lite, ridax. Brottet som sådant är en sak, medan preskription av brotten en annan. Om det inte fanns någon preskriptionstid, för de olika brotten, skulle samhället och rättsväsendet blivit begravda i gamla ärenden, som ingen längre kunde komma ihåg. Tyvärr har man nu ändrat, till mångas förtret, för när skulder skrivs av (preskriberas) hos Kronofogden. Förr var det "5" år, med viss förlängning, men idag finns inte denna tid, så det går att "lyfta" dessa skulder mycket längre tid nu.
 
D
saturnus skrev:
Du blandar ihop det lite, ridax. Brottet som sådant är en sak, medan preskription av brotten en annan.
Jag blandar inte ihop någonting (i det här fallet). Det var ju just det du säger ovan, som jag påpekade... Ett brott är alltid ett brott och det blir inte ett brott mindre för att det preskriberats. Det blir bara inte straffbart längre.
 
Men nu har väl diskussionen spårat ur.
TS undrar vad vi tror om möjligheten till att återuppbygga sitt svartbygge eller rättare sagt de 10m² som var svart. Men det tror jag han redan förstått att om max yta är 60m² så kan man inte bygga 70m².För då är det 10 nya kvadrat som är svart byggda och då är det möjligt att utdöma vite och rivning.Detta eftersom man skall lämna in om bygglov. Troligtvis så är man nog mer restriktiv i sitt ny bygglov med tanke på hur det var innan. Däremot kan man nästan undantagslöst begära och få lov för uterum med riktigt tak som man sedan isolerar som bostad så brukar det va OK
 
Det verkar som att TS ola ast inte finns med längre, dessutom kör han 2 trådar i samma sak.
 
cecar33 skrev:
. Däremot kan man nästan undantagslöst begära och få lov för uterum med riktigt tak som man sedan isolerar som bostad så brukar det va OK

nja, med lov menar Du bygglov för ett inglasat uterum, som då blir en del av bostaden, men då har man åter tangerat bestämmelserna för området, och kommer inte att bifallas. Oavsett enkelglas eller väggkontruktion, blir ett "tätt" uterum en del av bostaden.
Man får nog räkna med att Byggkansliet kommer att kolla upp TS handlingar mer noga nu, när de inte tidigare haft koll på svartbygget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.