Hej!

Idag har jag en Futurum köksfläkt insatt i en Fjäråskupan. De är ca 8 år gamla. Vidare är detta kopplat till SVAB VEVEX på vinden. VEVEX behöver bytas ut men jag vill inte byta kåpa och Futurum då de är ganska nya.

Jag har letat som en tok men kommer inte till något svar. Tänkte att någon här kanske vet.

Fråga:

1. Finns det FTX tillverkare som funkar med Futurum/Frankes fläktar och i så fall vilka.

Jag har tittat på UNI2 FLEXIT och dessa verkar inte funka

2. Vet någon om Fjäruskupan har anpassade plåtar för att sätta in fläkt från annan tillverkare i?

De aggregat jag tittat på är:

FLEXIT Spirit UNI 2 eller 3
SYSTEMAIR VR 400 DCV EC
HERU 115T

Tacksam!!

Markus
 
Flexit uni2 har en särskild anslutning just för kökskåpa som går förbi VVX för att inte smutsa ner den. viktigt då att man ansluten en kåpa med spjäll, INTE MOTOR!

Om du har motor i kåpan kan du väl lika gärna dra ut den avluften genom taket och avsluta med en kineshatt.
Se också över ditt kanalsystem då man gärna byggde med för klena rör vilket gör att fläkten går onödigt hårt och alstrar ljud.
Du bör ha 0,35l/s i flöde per kvadratmeter yta, minst 15 l/s i badrum/dusch, 10 l/s i wc och kök
 
Tack för ditt svar! Vet du om UNI2 behöver ha någon styrning från fläkten eller räcker det med att öppna spjället?

Att dra upp luften på taket låter ganska avancerat för då behöver man väl göra nytt hål osv....?

Rören är uppskattningsvis till ftx 160 och rören till och från i huset är 100-120 skulle jag tro...

Tack för svar som sagt :)
 
På Flexits aggregat finns det en ingång för slutning från kåpan när man öppnar spjället.
När man öppnar spjället då forcerar aggregatet till max-fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.