Är 'ASSA Entré d12' ett bra val om man vill byta ut låset i entrédörren?

Har ASSA förbättrat låssäkerheten och kvalitén jämfört med deras tidigare Evo/Connect lås?

Eller ska man titta på något annat fabrikat?



Vill ha ett entrélås som är 'borta säkert' och med kopieringsskyddade nycklar. Skulle gärna ha ett lås där man kan spärra enskilda nycklar, tänker främst på dagen då ungarna får egna nycklar. Men misstänker att dessa lås är väldigt dyra, och då kanske det är billigare att byta cylinder om en nyckel tappas bort?
 
Kistan är fortfarande den samma.. EVO/Connect.. Det som är skiljer är att i de nya paketen ingår d12 cylindern som i motsats till den gamla 700 cylindern är kopieringsskyddad.

Så kvalitén på kistan är den samma.

Alternativa fabr är ju Dorma. Båda har hakregel

Alfa har en cylinder som du kan "lägga om" upp till 3 ggr. Något du kan göra med en nyckel själv.
 
Tack för svar :)

Har under dagen surfat runt om lås och hittade Yale Doorman, ett elektroniskt lås med nyckeltaggar eller kod.

"På pappret" verkar det uppfylla allt jag önskar, med möjlighet att kunna spärra enskilda "nycklar". Och till skillnad från ASSA 3000 verkar detta lås alltid använda hakregeln samt att man kan göra det "borta säkert" trots att man sedan kan öppna med kod eller nyckeltagg, av bilderna att döma så är låshuset baserat på ett ASSA EVO/Connect.

Av någon anledning kostar det bara 3500:- mot 5000:- för ett ASSA 3000.


Kan det låset vara ett bra alternativ?
 
Yale Doorman kom ut på den svenska marknaden nu i höstas.. Så det är rätt nytt, har själv inte sett det i verkliga livet. Dock bör det noteras att det är en special-kista som används. dock med hake, och den följer evo-måtten med där slutar likheterna.
 
Läste igenom alla dokument jag kunde hitta om Yale Doorman, och tyvärr har det låset ett allvarligt fel.

Om någon i familjen råkar aktivera bortasäkringsfunktionen av misstag när de går och någon är kvar hemma, så blir den personen inlåst! Det går inte att låsa upp låset från insidan om det är i bortasäkert läge!

Så i vårt fall skulle man antingen vara tvungen att klättra ut genom ett fönster, eller att gå ut via baksidan och gå över minst två grannars trädgårdar för att komma runt huset och kunna låsa upp från utsidan q(;^;)p

Och det intressanta är att de rekommenderar Yale Doorman till lägenheter, i en lägenhet skulle man ju inte kunna komma ut alls om man blir inlåst q(;^;)p Jag har blivit inlåst av min morgontrötta fru flera gånger genom åren, men då har det ju bara varit att låsa upp tillhållarlåset ifrån insidan. Om ASSA kunde kombinera ASSA 3000 med Yale Doorman skulle det vara ett väldigt bra lås, men nu är det ju snudd på vansinne att köpa ett sånt. De kunde åtminstone sätta en taggläsare på insidan också, då skulle ju problemet vara löst.


Så just nu lutar det åt ett "vanligt" lås som tex. ASSA Entré eller Dorma Duo.

Kan man få kopieringsskyddade nycklar till Dorma Duo?
 
Du får ett nyckelkort till din Dorma Duo. Detta ska du använda när du gör nycklar! Precis som du skriver så kan du bli innelåst med Yale Doorman, men det är en mycket stor produkt i Asien...
 
Tänk bara på att med tex d12 och dorma som är kopieringsskyddade är att OM den mänskliga faktorn skulle infalla och man skulle tappa bort nyckelkortet är det byte av alla cylindrar som gäller vilket blir dyrare än om du skulle ha "vanliga" cylindrar! Men självfallet är iden med nyckelkortet helt suveräntmom man skulle låna ut en nyckel eller ngt liknande...
 
Ja tappar du nyckelkortet till AssaMax, D12 eller Dorma Duo så blir det till att byta. Det är en värdehandling som du inte ska bära med dig utan förvara väl...
 
S
tycker att du ska någon sorts nyckel till ditt hus. inte för lita sig bara på elektriskt lås.
 
Ett nyckelkort ska jag nog kunna förvara på ett säkert sätt, dessutom tänkte jag beställa ett antal extra nycklar samtidigt som jag köper låset :)

Jag har helt lagt ned idén på ett Yale Doorman lås. Det kommer att bli ett "vanligt" nyckellås, förmodligen ett ASSA eller Dorma.
 
RHB skrev:
Läste igenom alla dokument jag kunde hitta om Yale Doorman, och tyvärr har det låset ett allvarligt fel.

Om någon i familjen råkar aktivera bortasäkringsfunktionen av misstag när de går och någon är kvar hemma, så blir den personen inlåst! Det går inte att låsa upp låset från insidan om det är i bortasäkert läge!

Så i vårt fall skulle man antingen vara tvungen att klättra ut genom ett fönster, eller att gå ut via baksidan och gå över minst två grannars trädgårdar för att komma runt huset och kunna låsa upp från utsidan q(;^;)p
Vi har ett Yale Doorman i funktion sedan någon vecka. Helt suveränt smidigt. Aldrig risk att bli utelåst om man väljer en för minnet hanterbar kod samtidigt suveränt smidigt att låsa med brickan alternativt ännu smidigare genom att använda automatisk låsning.

Vi har möjlighet att gå ut genom terassdörrar så de få gånger någon gör fel med bortalåsningen är det ett hanterbart problem. Vill man undvika det köper man en fjärrkontroll att ha som reserv inne.

Allting här i livet är väl kompromissande. Smidigheten och säkerheten i att inte glömma låsa är för oss betydligt viktigare än den minimala risken att någon blir inlåst och behöver springa runt för att öppna.
 
Bele skrev:
Vi har ett Yale Doorman i funktion sedan någon vecka. Helt suveränt smidigt. Aldrig risk att bli utelåst om man väljer en för minnet hanterbar kod samtidigt suveränt smidigt att låsa med brickan alternativt ännu smidigare genom att använda automatisk låsning.

Vi har möjlighet att gå ut genom terassdörrar så de få gånger någon gör fel med bortalåsningen är det ett hanterbart problem. Vill man undvika det köper man en fjärrkontroll att ha som reserv inne.

Allting här i livet är väl kompromissande. Smidigheten och säkerheten i att inte glömma låsa är för oss betydligt viktigare än den minimala risken att någon blir inlåst och behöver springa runt för att öppna.
Fungerar fjärrkontrollen från insidan utav dörren? I någon av manualerna jag laddade ned så sas det att den inte skulle göra det. Skulle gärna ha fördelarna med det låset så jag hoppas att de uppdaterar det någon gång, då kanske jag byter till ett sånt.

- - -

Idag skulle jag äntligen byta det urgamla ASSA låset till ett modernt ASSA lås, det blev till slut ett Entré D12. Det har legat i sin kartong och ropat på mig väldigt länge nu, har haft fullt upp på sistone. Men idag så skulle ett byte ske! Men icke :confused:

Efter mycket krångel fick jag ur det gamla låset, en skruv till handtaget tappade skallen när jag skulle skruva ur den. Det gamla låset satt ganska snett så jag började med lite stämjärn och fil för att fixa till det. Fick byta låsstolpen också eftersom det gamla låset var äldre än 1980. Men hålen i dörren för cylinder/handtag stämde inte med det nya låset :mad: Det gamla låset var djupare, så hålen är rätt i höjd men inte i bredden så att säga. Så jag var tvungen att montera tillbaks det gamla igen. Sedan blev det blev ett hastigt besök på ClasOhlson innan nattjobbet så jag hoppas kunna borra nya hål i dörren imorgon.

Jag trodde i min enfald att dessa mått var en gammal standard?!?
 
RHB skrev:
Fick byta låsstolpen också eftersom det gamla låset var äldre än 1980. Men hålen i dörren för cylinder/handtag stämde inte med det nya låset :mad: Det gamla låset var djupare, så hålen är rätt i höjd men inte i bredden så att säga. Så jag var tvungen att montera tillbaks det gamla igen. Sedan blev det blev ett hastigt besök på ClasOhlson innan nattjobbet så jag hoppas kunna borra nya hål i dörren imorgon.

Jag trodde i min enfald att dessa mått var en gammal standard?!?
Gammal tråd men kompletterar ändå.

Dorndjupet är standard 50mm men om det är väldigt gammalt så kan dorndjupet vara 70mm, men då är oftast låsen från 50-60 talet.
Det finns 2 sätt att lösa det på.
Alternativ 1: Borra nya hål samt komplettera med en täckskylt på utsidan.
Alternativ 2: Besök en låssmed och köp en ny låskista med 70mm dorndjup som även kommer passa på djupet t.ex ASSA 2002-70.
 
Det finns även lås med 55mm dorndjup. Dessa är även osymetriska...
 
Martin_B
Läst igenom tråden men faktiskt inte blivit jättemycket klokare, mer än att jag börjar misstänka att alternativen för entrélås är extremt få.

Om vi tar ASSA Entré d12 k1 som exempel, vilket torde vara det mest sålda låspaketet i Sverige. Finns det verkligen inga vettiga alternativ till detta paket, till ett "mer rimligt" pris än ASSA's variant?

Jag har letat och letat och letat, och det enda jag finner är faktiskt "DORMA Duo-2 SE DMS SC". Och denna har jag inte hittat någonstans till salu online. Anledningen till detta är med största sannolikhet att den produkten är så ny, att den inte har kommit till butikerna än.

Jag känner till att Dorma Duo komplett låspaket finns idag, MEN den är inte likvärdig ASSA Entré d12 k1 eftersom den saknar kopieringsskyddade nycklar. Den nya DORMA Duo-2 SE DMS SC har däremot kopieringsskyddade nycklar, vilket gör den till en exakt motsvarighet till ASSA Entré d12 k1. Men då kan man sedan fråga sig vad Dormas variant kommer att kosta, förmodligen lika mycket som ASSA.


Och sedan då vinnarfrågan så klart. Finns det idag någon som helst motsvarighet till ASSA Entré d12 k1, som har samma fördelar som exempelvis:
1. Tvåfunktionslåsning (vred + invändig cylinder)
2. Kopieringsskyddade nycklar
3. Hakregel
4. Komplett sats med alla tillbehör för komplett låsbyte
5. Högst samma prisklass, helst mycket lägre (om man har många dörrar blir det dyrt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.