Vi flyttar till en gård med flera sidobyggnader varav två kan byggas om till stall. Huvudbyggnaden är byggd 1850 cirka men ej mycket finns bevarat. Min fråga gäller om det är försvarbart att göra om en byggnad som denna till stall:
http://www.flickr.com/photos/210948...94834@N06/6684761647/in/photostream/lightbox/
Fin timmerbyggnad med senare tillbyggnad på gavlarna. Vi tänkte ta ut timmergolvet och använda det i bostadshuset, gjuta 40 kvm golv i mitten av byggnaden, ersätta dörrarna med lägre och inte fullt så breda med överljusfönster samt sätta in tre fönster som dessa:
http://www.qvesarum.se/sv/foenster/gjutjaernsfoenster/gjutjaernsfoenst-oeppbart-925545/ På insidan ska vi täta timmerväggarna med lindrev och sätta upp skivor med isolering innanför cirka två¨meter upp på väggarna. Boxar ska byggas av gammalt virke som finns på gården. Min fråga är väl eg om det är försvarbart att göra så här? Vi har ingen annan användning för byggnaden men den är ju vacker och gammal. Förstör vi kulturmiljön? Vi ska göra det så diskret och gediget vi bara förmår men ändå. Tacksam för input. (Den andra byggnaden som kan passa för hästhållning kräver större och dyrare ombyggnad)photostream
 
Jag tycker det låter som en utmärkt idé! Bästa sättet att bevara hus är att se till att använda dem, och det låter som om ni kommer göra i ordning stallet så att ni bevarar det gamla på ett snyggt sätt, samtidigt som ni får en praktisk byggnad som lever upp till era behov.
 
Tack! Det svaret glädjer mig såklart. Men man är ju riktigt orolig när man förändrar gårdsbilden. Det är ju inte som att tapetsera om direkt.
 
Tycker också att det låter som en bra ide!
Se bara till att kolla alla regler för stall, har för mig att många sånna här projekt faller på för lågt till tak...
Bättre att kolla innan än efter...
 
Hej Zixten! Jag har koll på alla såna regler så där har vi inga problem. Det är delvis därför vi vill använda den här byggnaden. På den andra måste vi höja tak och bredda dörrar. Tack för svar!
 
JAg tycker oxå att bästa sättet att vårda för framtiden är att använda - inte låta saker stå!! Kolla gärna med närmaste hembyggnadsförening eller intressegrupp om hur typiska stall i ditt område brukar se ut. Betänk oxå hur det ska passa ihop med huvudbyggnaden.

Lycka till!!
 
Byggnaderna i det här fallet tillhör "nyare tiden" (efter storskiftet), men förtjänar faktiskt större pietet än mangårdsbyggnader av samma datum. Helt enkelt eftersom det råder brist på äldre bevarade ekonomihus.

"Stallet" förefaller vara en gammal loge. Att porten är så stor beror förstås på att den utformats för att man ska kunna forsla in hela kärran och lossa lasten inomhus. Försök kartlägga byggnadens ursprungliga användning i detalj innan ni gör något alls. Annars riskerar ni bygga bort finesser som kan vara värda att bevara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.