Lite tidigt ute, jag vet, men redan börjat tänka på kommande projekt inför våren/sommaren. :p

Kan man slipa verandan innan man oljar in den, och i så fall, bästa utrustningen ?
Ca 50 m2, vanligt impregnerat trallvirke.

//Micke
 
Ja, det går. Vi gjorde det förra våren på 65 m2 altan.

Hyr en vanlig maskin för golvslipning. Busenkel att köra. Uthyrningsfirman kan bistå med hur du ska gå tillväga, val av slippapper osv.

Väldigt viktigt att det inte finns några uppstickande skruvar/spikar eftersom det obönhörligen trasar sönder slippappret.
 
Varför vill man slipa en altan?
 
Anledningarna kan vara flera. I vårt fall var det för att fräscha upp trallen istället för att byta. Efter 10 år med stark sol sommartid och begravd i metervis med snö vintertid är trallen inte lika fin längre. Finns sprickningar som kan ge stickor och trall som kupat sig. En slipning ger en jämnare och trevligare trall att vara på.
 
Nimajneb skrev:
Varför vill man slipa en altan?
Tack, precis ett sånt svar jag vill ha... d^_^b

//Micke
 
Låter som du inte var så sugen på att göra just det projektet? :rolleyes:
 
Slipade vår altan om knappt 50m2 för ett par år sen. Hyrde en golvslipmaskin (med funktion som bandslip) och det gick riktigt enkelt. Enda nackdelen är att kanterna på plankorna blir inte så där härligt rundade som de är från början. Men har man tid kan man ju finslipa alla kanter... ;)
 
Robert 75 skrev:
Slipade vår altan om knappt 50m2 för ett par år sen. Hyrde en golvslipmaskin (med funktion som bandslip) och det gick riktigt enkelt. Enda nackdelen är att kanterna på plankorna blir inte så där härligt rundade som de är från början. Men har man tid kan man ju finslipa alla kanter... ;)
Jo, det har jag förstått också, men allt beror väl på hur mycket man slipar...
Ska ta ditt tips till mig, tack.
Kul att höra att det går ganska enkelt.

//Micke
 
it-snubben skrev:
Låter som du inte var så sugen på att göra just det projektet? :rolleyes:
Kan vara så.... :rolleyes:

//Micke
 
Prova sök lite på gamla trådar om slipa altan och olja. Har för mig det finns lite misslyckade utfall.

Vet inte om det är försent men jag såpar in min trall varje år, får en skön färg och hittils håller det sig. Finns nog massa dyra produkter som funkar de med....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.