Jag har ett fjärrvärmesystem med plattvärmeväxlare för värme och tappvarmvatten. I morse slutade leveransen av vatten till värmekretsen. För reglering av famledningstemperaturen ingår en elektronisk utrustning, märke Danfos, och en ventilreglermotor från samma tillverkare. Returledningsvattnet är nu under 20 grader, dioden i elektroniken blinkar kort-paus-lång-paus-kort-paus-lång etc. Kan det vara så att ventilen försöker stänga fast den redan är stängd? det finns ett läge på reglerpanelen för handreglering. Vidare finns en röd knapp på höljet till shuntmotorn. Är det handregleringen? Går det inte a5tt ställa ventilen helt manuellt? Tacksam för svar, det börjar bli kyligt trots eldning i kamin.

dsc0069optimized.jpg
 
borj skrev:
kort-paus-lång-paus-kort-paus-lång etc. Kan det vara så att ventilen försöker stänga fast den redan är stängd? det finns ett läge på reglerpanelen för handreglering. Vidare finns en röd knapp på höljet till shuntmotorn. Är det handregleringen? Går det inte a5tt ställa ventilen helt manuellt?
Om du menar att den blinkar med två avbrott tycker den att det är för kallt och försöker öppna ventilen.
Handmanövreringen funkar så att man trycker in den röda knappen och vrider på hjulet som är under den svarta lådan (alltså på motsatt sida som den röda knappen).
 
Ja, du har nog rätt betr. signalen på panelen. Jag hittade hur man frikopplar ventilen i läge "hand" på panelen (tryck in den röda knappen så frigörs motorn och ventilen kan ställas för hand). Trots att det hördes som om vatten började strömma igenom, ändrades inte temperaturen på returledningen. Jag är tämligen säker på att pumpen går. Finns det andra förslag till felorsak?
 
borj skrev:
Trots att det hördes som om vatten började strömma igenom, ändrades inte temperaturen på returledningen.
Huvudsaken är att du får upp tempen på framledningen på sekundärsidan, vilket sker ganska snabbt. Returtemperaturen reagerar betydligt långsammare och det är bara bra att den är låg.
 
Får du inte värme om du öppnar ventilen manuellt? Finns det varmvatten? Om ja, så skulle jag misstänka cirkulationspumpen iaf. Finns det en liten plugg på pumpen så lossa den och kolla om pumpaxeln roterar. Det kommer att rinna en skvätt vatten ur pumpen medan du gör detta.
Troligtvis är det fel på ventilmotorn också om den inte reglerar. Kollas genom att mäta om det finns styrsignal till den.
 
Redigerat:
Själva ventilen som sitter innanför reglermotorn har en förmåga att kärva. Det du får göra är att öppna fullt på motorn för han och se om flödet ökar, det hör du isf. Om inte stäng fjärrvärmeventilern och ta loss motorn lossa den lilla "muttern" med en rostfri pinne i mitten. Innanför här sitter själva ventilspindeln ta tag i den med en spetsig tång eller dyligt och jucka in och ut lite tills den löper bra. Skall ha en slaglängd på ca 10 mm sedan skruvar du ihop igen och öppnar ventilerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.