Vi ska köpa skåp till tvättstugan och jag har kommit på att jag vill att det ska vara ett glatt utrymme med sprakande färger. Vill således ha luckor i typ oreange eller gult. Och ja, jag vet att jag kommer lessna men luckor är ju inte sådär jättesvårt att byta ut i ett senare skede. Framförallt inte om man kombinerar med vita, svarta eller grå täckskivor.

De märken vi tänkt oss (vi ska ha köksskåp) är ikea, kvik eller hth:s platta kök då de känns som de billigaste alternativen. Men varken kvik eller hth lyckas jag hitta vilka färger osm egentligen finns på luckorna. Verkar som att kvik inte har så mycket, men hth har en del bilder på färgglada kök (ett rött och ett gult).. Tänker då att om jag klickar på länken färg eller bläddrar i katalogen till sidorna som heter färg så är det bara olika ek, vitt och svart. Känns ju inte så färgglatt direkt.
 
Titta på http://pickyliving.se/Hem/ som säljer luckor till just kök från IKEA.

I annat fall borde det väl gå att köpa köksskåp och lämna in luckorna för omlackering?
 
Jo det gjorde vi i vårt förra kök när vi villa ha svart innan det fanns svarta kök. Men så mycket anstränger vi oss inte för en tvättstuga. Ikea har ju kök med färgglada luckor redan, men vet inte om det är riktigt de färgerna vi vill ha. Och det är irriterande när hth faktiskt har ett gult kök på en bild men det går ingenstans att hitta vilka färger som verkligen finns.

Ska kolla på pickyliving.
 
Ja epoq är bra på färger. Vi kollade på dom förra gången då de faktiskt hade svarta luckor då men då blev det biligare för oss att köpa luckor från ikea och lacka om dom.

fick inte pickylivingsidan att fundera så bra, men det lutar mot att det blir dom nu (beroende på pris, men de verkade inte så dyra när jag kollade i ett annat forum). Var till IKEA och tänkte att jag tar väl deras gröna luckor då jag faktiskt gillar grönt. Men eftersom att "alla" har grönt nu så tycker jag den färgen blivit för opersonlig så jag vill ha något annat. Nu fanns inte den gröna i den storleken som jag behövde och täcksidor fanns inte heller i några bra mått fast jag skulle ha vitt. Så nu har jag bara köpt en massa tomma stommar och sätter mitt hopp till pickyliving.
 
Pickyliving verkar inte ha de luckorna jag behöver heller. Får ringa dom och kolla, känns väldigt märkligt att det inte finns luckor för överskåpen som är över kylen. Sådana skåp finns väl i varenda kök?
 
Kontakta Miljökök i Umeå, har visst även ett kontor i Stockholm, då kan du få vilken storlek på skåpet du vill (måttanpassat till ditt utrymme) samt välja ur 1500 olika kulörer.

Protte
 
Efter mycket räknande och funderande så har jag kommit fram till att vi köper luckor från IKEA och lackar dom. På pickyliving så gick luckorna på nästan 1000 kr styck. Vilket vi kanske hade kunnat betala i ett kök, men inte i tvättstugan.

Hittade ett lackeri inte så långt bort där jag får 8 luckor lackade för ca 2700 och luckorna kostar ca 1200 så då får jag allt för under 4000. Bara täcksidorna som är problem nu. Får väl helt enkelt köpa för stora och be en snickare kapa så att det blir snyggt gjort.

Men tack för alla tips. Pickylivings luckor med frästa handtag i annan kulör är absolut något som jag skulle satsat på om vi inte redan hade ett nytt Ballingslövkök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.