Hej.

Om man står inför att sälja ett hus som man själv slagit upp, fått in många (alldeles för många!) fakturor på, de flesta finns kvar och spänner från allt på någon tusenlapp till miljonen ungefär. De rör allting från tomt, husleverans, snickerier, lagfart, pantbrev, elinstallation..ja allt möjligt, högt och lågt, vitt och brett. Frågan vi nu har är hur man gör för att styrka kostnader som omfattat bygget, vilka kostnader som de facto är att betrakta som kostnader man faktiskt haft för huset. Så hjälp..någon som genomlidit detta, hur gör man?!

Tacksam för all hjälp!
 
Det verkar lite trögt att få svar här så jag besvarar min egen fråga, det kan ju finnas andra som har nytta av informationen någon gång.

Skatteverket menar att allt som är relaterat till huset, lagfarter, pantbrev, snickerirer, byggsatser, badrumsinredning etc. är att betrakta som kostnad och således en del av huspriset. Man behöver inte redovisa någonting till skatteverktet om de inte ber om det, och först om så är fallet så ska man skicka in underlag för att styrka sina kostnader. Således inte någon raketforskning utan normal redovisning av kostnader på samma sätt som när man deklarerar, den enda gråzon som kanske kan finnas är vad "i marginalen" som verkligen är att betrakta som huskostnader, ex.vis är en takfast projektor en del av huset eller är en larminstallation verkligen en del av huset.. Men den dagen den sorgen, nu är jag nöjd över svaret jag fått (från skatteverket naturligtvis).
 
Vet du hur eget arbete värderas? Kan man räkna med även eget arbete i "anskaffningskostnaden"?
 
Jag tvivlar på att du kan sätta upp en regelrätt timpeng för eget arbete, möjligen att de köper avdrag för förlorad arbetsinkomst. Om du ex. har tagit tjänstledigt från arbetet för att bygga på huset.

Om det vore jag så skulle jag prova en sådan sak. Så länge man tydligt deklarerar vad avdraget handlar om så kan man inte råka värre ut än att de avslår den delen av avdraget.

Samma gäller att man kan alltid sätta upp en del kostnader man saknar kvitton för, om de sedan begär in kvitton, så är det viktigt att man redovisat redan på deklarationen att ex. 50 000 av avdraget saknas det kvitton eller fakturor för. Så länge man inte har en uppseendeväåckande stor arbetskostnad för eget arbete så misstänker jag att de oftast inte löäser igenom deklarationerna särskilt nogrannt, så att en del saker som kanske inte skall gå igenom blir godkänt ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.