Finns det nån som har tips på hur jag får verandagolvet (se bild) snyggt? I mitten upptill på bilden ser det något så när skapligt ut men resten är ganska bedrövligt. Mörkt, allmänt smutsigt utseende och dessutom en massa små vita färgstänk. (Som jag lyckades få dit när jag målade räcket.) Golvet är nyskurat med fasad&mögeltvätt strax innan jag tog bilden.

Jag misstänker att det fortfarande kommer att se tråkigt ut om jag bara stryker det med träolja. Vad finns det för alternativ?
 
  • shrinked.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad använde du för tralltvätt? Jag kan rekommendera Kärchers. När det är så mörkt och fult finns det bara två alternativ. Slipa eller skura. Slipar du blir kanterna på brädorna vassa och det är inte så skönt att gå på ett sånt golv. Man kan förståss slipa av kanterna med sandpapper, men det tar tid.

Det finns skurmaskiner att hyra på maskinuthyrnings ställen ex. Vangeskog. Skurar gör man samtidigt som man använder trallrent och det går också att göra med en enkel skurborste. Det man gör är att bearbeta bort det yttersta lagret av fibrer och smuts. Man kan också ha i lite blekmedel. Se till att trallen är rejält genomsur när du gör detta så lossnar smutsen och fibrerna lättare. Glöm inte att spola bort allt löst efteråt och fibrer kommer sätta sig mellan brädorna så spola i varje skarv. Första tiden efteråt kommer trallen ha vitt skägg, men det försvinner efter ett par veckor.

Om du vill undvika att få en lika ful trall igen, använd inte träolja. Såpa in trallen istället som man gjorde förr i tiden med inomhusgolv. Detta smörjer trät tillräckligt och golvet blir mjukt och skönt att gå på. Tvätta rent trallen varje vår på samma sätt.

Om inte behandlingen tar bort även färgstänket, fixar du det enkelt med ett vanligt slippapper.
/CC
 
Jag måste erkänna att jag använde Biltemas medel. Fast det fungerade i alla fall kanonbra på ett par andra ställen jag använde det på, men verandagolvet rådde det inte på. Jag testade att skrubba det rejält på ett par ställen också men det gjorde ingen skillnad. Jag får väl prova med T-racern också (högtryckstvätten var naturligtvis paj när jag för en gångs skull behövde den).

Vad är det för blekmedel du pratar om? Det låter värt ett försök.

Jag kom att tänka på att tanten som bodde här förut eldade upp taket och delar av räcket för 15 år sedan. (Askhink med papplock...) Det kan möjligen vara en blandning av brandkårsvatten och sot som trängt in i träet också.
 
Det finns en grön 5l dunk med algtvätt som innehåller ett starkt blekmedel. Kanonbra till teakstolar dessutom (kommer inte ihåg vem tillverkaren var tyvärr). Man kan också använda klorin, men det får inte verka för länge, då luktar trallen pyton sen. Testa först på en undanskymd plats på altanen.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.