Jag har fått många bra svar på kostnad för gjuta en platta för garagebyggnad, och kommer då till nästa fråga. Villan har mansardtak, vilket förmodligen inte passar så bra på ett garagetak, vad som återstår då är väl egentligen bara ett sadeltak eller?
Någon som har erfarenhet av vad som är vanligast?
 
Varför skulle du inte kunna ha likadant tak på garaget som på huset?
 
Har sett flera garage med mansardtak. det är för jäkla snyggt.
 
Tror också det skulle bli snyggt med brutettak på garaget med.

Ett problem kan ju vara om du måste hålla dig till någon viss total byggnadshöjd enlgt stadsplanen
 
Nja, dom mansardtak jag sett på garage har inte varit direkt snygga, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag ser ett bra ex.
 
Garaget måste vara ganska stort...kanske 70-80m2
 
Om komplementhus brukar man som tumregel säga att de ska visa samband med huvudbyggnaden och ändå kännas underordnade. Hur man tolka in detta i TS fall beror förstås på sammanhanget.

Väljer man mansardtak bör garaget ha mindre gavelbredd än boningshuset. Annars blir garaget för dominerande. Kanhända huvudbyggnaden möter besökaren med en veranda som har "kuverttak". Isåfall borde valmat tak på garaget kunna matcha fint. Men man MÅSTE inte associera byggnaderna till varandra genom deras takform. Det finns andra sätt.
 
Jag ska ha sadeltak på garaget fast har mansard på huset. Tycker att de är snyggare. Sen är ju frågan om man vill ha övervåning lr ej i garraget?
 
Garaget kommer att hamna på ca 40 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.