Hej,

Har några funderingar kring spootlights i badrum.

Vilken IP klass behöver jag om vissa skall placeras ovan dusch? Verkar tydligt att det skall vara IP44 men en video på bygghemma.se visar annat om jag inte missuppfattar?. På länken nedan är den IP44 och den verkar vara gjort för badrum och tex ovan dusch.

Har valt en lampa, se
http://www.bygghemma.se/inomhus/el-...ownlight-1206/p-181622-181627#moreproductinfo

vad som inte tydligt framgår är hur de får monteras, jag har tänkt mig att bygga på befintligt planktak med liggande 45x70 (45 fritt alltså) men en spontad spånskiva som tak.
Är det ok med dessa lampor då, får alltså inte plats med någon skyddsburk? Gärna hjälp mig någon eller kom med annan modell. Har brottom.

I övrigt, är det någon som känner till något täckmaterial/film av något slag som man kan häfta i undertaket för att skydda ytterligare.

//Simon
 
Badrum är bara en enda stor djungel av föreskrifter, rekommendationer, regler och hit-och-dit.
Jag gör till 99% badrum och kök, och får hela tiden höra nya saker från olika håll.(elektriker)

Generellt säger jag: IP44 i hela badrummet inom zon 1-2. Sedan IP21.
Helst rekommenderas klenspänning inom zon 1-2, dvs <50V. alltså 12v's-spottar.

saxat från hemsidan: (å andra sidan ska man inte lyssna på vad tillverkaren/försäljaren säger, utan någon som vet).
för infällnad i möbler eller i undertak när utrymmet är begränsat
dessa kallas däremot för möbelpuckar av en anledning. Dom är godkända att fälla in i t.ex. en trästomme. Dock rekommenderas det givetvis att "lufta" lite =)

i ditt fall så är det bara att smacka upp dom, men kom ihåg att om du bara har 45 högt att "spela" på så får du inte upp någon trafo där utan att borra lite mer eller så...

det man(vi) brukar göra om det är trätak ovan undertaket är att skruva upp en gipsbit som är ca 50cm i diameter (rund) ovanför där just spotten ska vara.

hope it helps
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.