Håller på att fixa små förråd på min gård!

Tänkte dra in el till varje utrymme men blev osäker på kabeln!

Kan jag dra 5x1,5 å plinta ut en till lyse, uttag, ev element? I centralen sitter det 3st 10A säkringar.
Eller ska jag dra 3st 3x1,5mm2

Det rör sig om 10 förråd så det blir ju enkelt att dra en 5ledare :)
 
10a =1.5 16a=2.5
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Om du har en femledare så är det ju bra beroende på om du vill dela upp så att elementet får en egen säkring om den nu drar många watt och du vill använda andra strömslukare men annars så räcker det med treledare, iaf för förbrukningens skull.
 
huggan skrev:
10a =1.5 16a=2.5
Tror du missuppfattade mig :) Det där har jag koll på

Var mer om man kan köra 3 grupper över en nolla
 
Glufsglufs skrev:
Om du har en femledare så är det ju bra beroende på om du vill dela upp så att elementet får en egen säkring om den nu drar många watt och du vill använda andra strömslukare men annars så räcker det med treledare, iaf för förbrukningens skull.
Så det är ok att ha olika "belastningar" i en 5ledar kabel?
Man behöver inte en "renodlad" 3fas belastning :)
 
Bo.Siltberg skrev:
Vad ska matningen användas till? Belysning, uttag, trefasuttag? Sammanlagd effekt?

Utgångspunkten bör vara att grupper till enfasbelastningar också ska vara enfasgrupper.
Men i detta fall finns det ju goda skäl till att göra en trefasgrupp så att en och samma kabel kan dras från förråd till förråd.

EDIT: [länk]
Ingen 3fas i förråden!
Å jag vill inte ha en gemensam säkring till alla förråd!
Tanken 2-3 säkringar till varje
 
Ok, stora förråd :)
Du behöver två till tre faser per förråd, och dessutom till värme läser jag nu, dvs det blir en kabel per förråd?

Är dom så placerade att du kan gå runt med en 5G6 mm2 och sätta en liten central i varje förråd?

Om det blir overkill så visst kan du använda en 5G1.5 mm2 till varje förråd. Varje fas behöver inte belastas lika mycket, och överbelastning av nollan är närmast bara teoretiskt möjlig, om du inte kopplar in 3 kVA elaka belastningar i förråden...

Avstånden har vi dock inte behandlat. 1.5 mm2 räcker inte speciellt långt map utlösningsvillkoret. Är det smältsäkringar eller dvärgbrytare i matande central?
 
Bo.Siltberg skrev:
Ok, stora förråd :)
Du behöver två till tre faser per förråd, och dessutom till värme läser jag nu, dvs det blir en kabel per förråd?

Är dom så placerade att du kan gå runt med en 5G6 mm2 och sätta en liten central i varje förråd?

Om det blir overkill så visst kan du använda en 5G1.5 mm2 till varje förråd. Varje fas behöver inte belastas lika mycket, och överbelastning av nollan är närmast bara teoretiskt möjlig, om du inte kopplar in 3 kVA elaka belastningar i förråden...

Avstånden har vi dock inte behandlat. 1.5 mm2 räcker inte speciellt långt map utlösningsvillkoret. Är det smältsäkringar eller dvärgbrytare i matande central?

Avstånd kanske är 20m som längst!
Har inte bestämt vilken säkring!

Iden med detta är att jag har koll över varje förråd
Idéen med en 5x6mm hade vart bäst med små undercentraler men det är praktisk omöjligt
 
Som Bo säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.