Hej,

Skissar på en planlösning och har fått lite argument för resp. emot att ha vardagsrum med fönster mot söder. Vad säger övriga här?

FÖR:
Trevligt med ljus/sol när man sitter i vardagsrummet och har det trevligt. Kollar man på TV och sol stör så får man dra för persienner el. dyl. Mörker i vardagsrum är för grottmäniskor!

MOT:
Oftast ser man på TV/film på kvällen och då vill man inte ha det ljust. Jobbigt att ständigt springa och dra för persienner när solen ger jobbiga reflexer!


Vad säger övriga. Bor nu själv i lägenhet och kan inte riktigt sätta mig in i situationen....
Något annat man borde ta med i ekvationen?
 
Spontant så tycker jag inte det är särskilt viktigt vilket vädersträck vardagsrummet har. Det som avgör är snarare om det finns en speciell utsikt man vill komma åt. Annars så skulle jag prioritera andra saker. Däremot så skulle jag försöka hitta en bra placering av altanen/uteplatsen så att den har ett söderläge.
 
I går gick solen ner 15:58 över Hallandsåsen.
Underbart att se från vardagsrummet i sydväst!

Så, som mr_bygg skriver, utsikten är viktigare än TV:n.

PS: Har inte TV
 
Viktigast är nog att du inte har kvällssol där du har sovrummen... Inte roligt under varma sommarmånader.
 
På sommaren går solen ner i öster eller nordöst, då har solen försvunnit från söderläget. Det är nog eftermiddagarna som är jobbigast, men med altantak/markis utanför och vädringsmöjligheter avhjälps det.
 
När solen går ner i öster eller nordöst då är det nog dags att sluta med ...............
 
  • Gilla
Jansonen
  • Laddar…
cecar33 skrev:
När solen går ner i öster eller nordöst då är det nog dags att sluta med ...............
Hoppsan, väster eller nordväst menar jag ju förståss... :blushing:

Definitivt inte i söder iallafall, så kvällssol på sommaren är det inte i söderläge.
 
Det där med vart solen går ner är ganska svårt att ta reda på med en karta. Vi har placerat en balkong och allrummet mot nord-nord ost pga av vi kommer få sjöutsikt från den placeringen. När vi var på plats på tomten i sommars konstaterade vi att vi även kommer få kvällssol på balkongen från 19-tiden. Sedan beror det ju mycket på hur omgivningen ser ut. Vi har turen att bygga sist i området = vi vet vilka hus som är grannar och hur stora de är = var skuggorna hamnar.
 
Exempelvis kök är av tradition lokaliserade åt norr eller nordost, och det har sina goda orsaker. Dagsljus från husets skuggade fasader blir milt och jämnt. Perfekt att arbeta i. Detta inser konstnärer, som regelmässigt inreder sina arbetsrum åt samma håll. När du befinner dig i ett sådant konstnärshem ska du passa på att betrakta norrutsikten genom de jättelika ateljéfönstren. Du finner att man blir inte det minsta störd av något bländande sken. Istället blir du hjälpt av solen, som belyser utsiktens fond. ;)

När vi talar solnedgångar består skönheten faktiskt inte i att stå och stirra rakt in i en apelsingul solskiva. Poängen är att betrakta den kopparfärgade molnen, de glödande träden och den belysta utsikten åt MOTSATT håll. Varenda amatörfotograf vet att det är inte soliga dagar man får de bästa utebilderna. Det händer troligare när det är jämngrått och småregnar. Och det händer definitivt INTE när du en solig dag envisas med att försöka plåta din fantastiska blomrabatt i söder. Om du istället placerar dig med kameran söder om rabatten och plåtar den med solen i ryggen händer något. Då vänder alla blommorna sina ansikten åt ditt håll, och visar hur vackra de är. :cool:

En annan grundläggande hemlighet är att rum blir vackrast med hellre flera mindre fönster än ett enda stort. Då förändras rummet mycket intressantare under dygnet. Arkitekter bygger upp "axlar" genom byggnaderna för att låta rummen låna spännande ljus från varandra. Det är så här landskapsarkitekter arbetar. De förutser hur man rör sig i omgivningen. Och eftersom det är i denna omgivning du ska bygga ditt hus blir det fullständigt logiska att FÖRST av allt anlita en trädgårdsarkitekt när du bygger ditt hus. Sen väljer du kataloghus eller kopplar in byggarkitekt. d^_^b

Allmogens enkelstugor hade små fönster. Därför var direkt instrålande sol inte särskilt störande med stug- och kammarfönster på husets södra och västra fasader. I dessa rum vistades man heller inte särskilt flitigt dagtid. Problemen började när man började glasa in sina farstukvistar, och förvandla dem till skrytiga verandor. Alla som själva ägt en sådan veranda vet hur värdelös den sommartid är för annat bruk än som flugfälla. Varför ska man då med samma tveksamma tradition bygga en två våningar hög flugfälla mot söder? Till på köpet med ett stekbord utanför! Jag bara undrar ... :wow:
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
Solen står i söder 1200, eller ja, med sommartid 1300. Då brukar inte jag kolla på TV ens om jag är hemma. 1800/1900 står solen i rakt väster, då brukar jag inte heller ha slagit på TV'n om jag inte är hemma tidigt och vill se de tidiga nyheterna. ;)

Å andra sidan, När man som mest använder vardagsrummet, på helgerna, när man har besök av gäster, fester, födelsedagskalas etc, då är det riktigt trevligt att det är soligt och ljust och fint.

Jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara bättre att ha vardagsrummet (och kök, altan, uteplats, helst allt detta i anslutning till varandra så klart) i annat läge än söder eller sydväst. Tvärtom kollar jag alltid om det är så det är när jag tittar på hus.
 
Man kan också placera TV:n i ett "mörkt TV-rum" i en annan del av huset, och ha vardagsrummet till allt det andra ni pratar om.
 
En annan aspekt; fönster vill man ju ha mycket i vardagsrummet. Stora fönsterpartier placerar man oftast mot söderläge, av "energiskäl".
 
Stora fönster skall man inte ha överhuvudtaget för det är opraktiskt ur möbleringssynpunkt och klart olämpligt ur energisynpunkt. Kök lades förr oftast mot norr för då hade man inget kylskåp utan endast ett stort skafferi som då blev lite svalare med ventil i ytterväggen. Glasverandor låg inte på syd eller västsidan, utan användes på sommaren som skuggigt och svalt rum, och stängdes på vintern och ibland förvarades matvaror och övervintrande växter där. Beroende på hustyp så väljer man fönster efter det estetiska intrycket eller utsikten. Men ett traditionellt trähus har inga stora fönsterpartier.
 
Stora fönster är jättebra ur möbleringssynpunkt, de adderar en hel dimension till inredningen :) Glasverandan på vårat hus från 1908 ligger då allt åt söder. Det är ju inte riktigt så att vi har något tropiskt klimat här i sverige ;)

Det finns massvis med gamla traditionella trähus med stora fönsterpartier. Alla traditionella trähus är inte småländska torp ;)
 
Stora fönster var väl en fluga i början på detta årtusende, verkar som den dött ut idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.