Har varit inne i flera varuhus idag och förvånade nog var ingen riktigt hundra på vad för spackel som ska användas innan folien. På Bauhaus sa en kvinna gipsputs men lät inte särskilt övertygad.. Jag köpte en 25kg säck gipsputs men kan i värsta fall lämna tillbaka den. Kände att jag ville kolla här så jag inte gör en jättemiss. Har både vanlig gips och vådrumsgips i badrummet, båda är fasade i kanten. Krävs även remsa eller kanske tvärt om inget spackel alls? Läst att man inte ska spackla men gäller detta även när skivorna är fasade?
 
Om du menar den vanliga minimala fasningen på gipsskivorna förstår jag inte varför du vill spackla innan folien.
Däremot kan man spackla på folien sen med fix för att underlätta för plattsättningen.
 
Inget spackel alls, kör som ovan med fix OM det skulle behövas.
 
T
Sen om du ändå tvunget ska spackla ut vilket inte behövs om det ska sättas plattor så ska det vara ett cementbaserat spackel men vanlig fix funkar bra till detta ändamål.

Och som vanligt ska man inte rådfråga personal på varuhus såsom Bauhaus, K-Rauta m.m. för oftast vet dom ingenting.

Bättre då att fråga i en renodlad kakelaffär!
 
Cement baserat spackel är helt rätt. Bostik har rep & fix, combi 10 och build 10

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Som sagt inget spackel. Men om dte finns rena hål, typ ett avslaget hörn på skivan, eller om någon springa mellan skivorna blivit typ mer än 3mm. Då kan man spackla med ett cementbaserat spackel, eller fix.
 
tycker inte att ni ska "dra alla skivor över en (fix)kam", Fermacell skivorna som jag använder har mycket större (djupare) fasningar än vanliga gipsskivor så jag spacklar alltid skarvarna innan folien med Ardex R1
 
Mikael_L
Gips är väl OK att spackla med under keramiskt ytskikt?

Eller har jag fått något om bakfoten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.