Hej!
Funderar på att köpa två släp till sopor under bygget av vårt hus 160 m2 och sidobyggnad 60 m2. Märka släpen med papper & brännbart avfall och avfall som ska sorteras. d^_^b

Hur mycket sopor bör jag räkna med att det blir?

Vad kostar det med Container med blandat avfall under byggtiden februari-september?

Är det någon som vet, eller som har ett fiffigare förslag?
 
Ett släp, med ett galler eller liknande som delar av släpet så får du två fack, ett för brännbart och ett för soteras...
 
Blandad avfall kostar ca 1500:- plus container hyra samt transporter.
 
Jag var sugen på att köpa ett eget släp tidigare och gjorde en snabb överslagsräkning...
Det jag kom fram till var att jag kunde hyra nätburssläp i ungefär 50-60 dygn innan jag hade tjänat in ett eget likadant. (Då räknade jag enbart med inköptpris, inte försäkring, reparation m.m.)

Min slutsats blev i alla fall att bygga en skräphög på tomten, hyra ett släp och ägna en fm eller heldag till att åka fram och tillbaka till tippen några gånger. Jag har iofs tur som har tippen på ~2km avstånd
 
Vintertid använder ju bönderna inte sina stora tippsläp. Hyr ett sådant en månad eller två för en billig peng och lasta allt i. Sen är det bara att dra det med traktor till tippen och sortera upp avfallet den dagen det är fullt. På så sätt slipper man lasta allt en extra gång och inget ligger på marken och blåser omkring.

Skulle du välja skytteltrafiken skulle jag nog rekommendera att göra den kontinuerligt. Inget kul med byggavfall i en stor hög.
 
jag hade en blandcontainer stående i 6 mån med tre tömningar detta kostade 7000kr helt klart värt det.
 
Oj vilka priser ni har fått på containrar. Vi har betalat runt 10 000 för 5 dagar. Då har vi haft största sortens container och lassat den full. Under byggtiden så har skräpet samlats på hög.
 
de va ingen dålig containerhyra vad kör den chefen för personbil?
 
emilm skrev:
Jag var sugen på att köpa ett eget släp tidigare och gjorde en snabb överslagsräkning...
Det jag kom fram till var att jag kunde hyra nätburssläp i ungefär 50-60 dygn innan jag hade tjänat in ett eget likadant. (Då räknade jag enbart med inköptpris, inte försäkring, reparation m.m.)

Min slutsats blev i alla fall att bygga en skräphög på tomten, hyra ett släp och ägna en fm eller heldag till att åka fram och tillbaka till tippen några gånger. Jag har iofs tur som har tippen på ~2km avstånd
Är inte det ett väldigt kortsiktigt tänkande?
Som husägare så kör man ju med släp 10-30ggr per år så även om det inte lönar sig för själva byggtiden så kommer det löna sig i framtiden. Det betyder ju att man bara kastat hyrespengar i sjön den första tiden.
 
Blir det så mycket skräp när ni bygger? Inte under något av mina byggen har skräpet varit något att fundera över. Jag lägger det i en liten hög, om det är något speciellt, som gips. Annars har jag en sån där svart kytsäck, och när den är full tar jag med den när jag kör förbi miljöstationen.
 
Jag köpte släp i somras. Nu för ngn vecka så lånade jag ut det, samma dag behövde jag det själv. Blev tvungen till att hyra. Visst känns det oerhört dyrt att hyra när man har eget.

Framförallt att slippa stressa till macken!
 
sventable skrev:
de va ingen dålig containerhyra vad kör den chefen för personbil?
Vi har ju hyrt som privatpersoner, det kanske kostar mindre om man hyr genom ett byggföretag. Sedan så är ju allting dyrare i Stockholm så det är väl så med containerhyror också.
 
byggankan skrev:
Vi har ju hyrt som privatpersoner, det kanske kostar mindre om man hyr genom ett byggföretag. Sedan så är ju allting dyrare i Stockholm så det är väl så med containerhyror också.
ja jag hyr också som privatperson... men jag betala nog mer bankräntor än vad andra gör för där kan jag inte förhandla men när det gäller annat som material och maskinhyror så förhandlar jag minnsan. skulle aldrig falla mig in att betala 250-300 kr per ton makadam.
 
Nimajneb skrev:
Är inte det ett väldigt kortsiktigt tänkande?
Som husägare så kör man ju med släp 10-30ggr per år så även om det inte lönar sig för själva byggtiden så kommer det löna sig i framtiden. Det betyder ju att man bara kastat hyrespengar i sjön den första tiden.
Av de 10-30 gångerna så är säkert hälften för att köpa saker?! I alla fall känns det så i mitt fall. Jag brukar försöka låna gratis-släp när jag handlar. När man sen ändå har ett släp så kan man lika gärna åka några varv till tippen =)

Jag skulle tro att jag under mitt första år (;)) i hus har hyrt släp som jag betalat mer är ~39kr för totalt kanske 6-7 dygn varav 4 gick åt till att röja ur huset och flytta in våra saker. Vi köpte huset med inredning kvar så det blev en del utrensning att göra =)

Om det fortsätter i samma takt så skulle jag ha "tjänat" in ett släp efter 7-8 år. För mig är det inte värt det, men det är ju upp till var och än. Dessutom måste jag ju förvara släpet någonstans...
 
Släpkärra 30 gånger per år, kör ni nissan micra eller? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.