Om jag räknat rätt är forumet uppdelat på 56 underforum. Många underforum är mycket inaktiva, en enkel koll nu idag kl 17.30 resulterade i att endast ca 10 underforum hade fått en post den närmaste timmen och många inte en post på ett dygn. Jag upplever att forumet är ganska inaktivt trots att det totalt postas en hel del. Vad är anledningen till att det är så många underforum? Hade det inte räckt med ett underforum per huvudrubrik och att man då fått ett mer aktivt firum, trådarna är ju ändå specifika. Det finns säkert en bra anledning.
 
Jag tycker uppdelning kan vara bra om man inte varit på besök på länge, men till vardags är "senaste inlägget" bästa vyn för att se vad som sagts under dagen.
 
"Inte en post på ett dygn". Låter som om du kommer från nåt ungdomsforum :)
Just här är det jättebra att det är så uppdelat, det är då mycket lättare att hitta trådar av intresse, ska du tex dränera vill du ju inte behöva bläddra igenom sidvis med eljobb och kökinredningar. Att det på förstasidan i en forumdel kan ligga trådar som är flera år gamla gör inget alls, mycket är aktuellt länge, husbyggen är ju inte riktigt så ombytligt som mode elelr musik.
 
Att det inte strömmar in inlägg hela tiden är inte så viktigt. Det är bättre att det kommer få inlägg, men av hög kvalitet. Och i många fall så kan ett svar på en fråga vara relevant i många år.
 
Mikael_L
Sen är en del forum olika mycket aktiva under olika årstider.
Just nu är t.ex. trädgårdsdelen rätt lågaktiv.
 
robbanonline skrev:
Jag tycker uppdelning kan vara bra om man inte varit på besök på länge, men till vardags är "senaste inlägget" bästa vyn för att se vad som sagts under dagen.
En funktion som jag verkligen saknar är "Nya inlägg sedan min senaste inloggning"!
Tar jag en minisemester från datorn, så missar jag lätt vad som har hänt under några dagar.

Detta finns på en del andra forum och är till stor hjälp.

Om man sedan kunde välja själv också
"Inlägg senaste timmen/XX timmarna/dagen/XX dagarna" vore det perfekt!
 
KnockOnWood skrev:
En funktion som jag verkligen saknar är "Nya inlägg sedan min senaste inloggning"!
Tar jag en minisemester från datorn, så missar jag lätt vad som har hänt under några dagar.

Detta finns på en del andra forum och är till stor hjälp.

Om man sedan kunde välja själv också
"Inlägg senaste timmen/XX timmarna/dagen/XX dagarna" vore det perfekt!

Fungerar inte denna avdelare i (senaste inläggen) ungefär så eller tänker jag fel?:S


Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök eller sedan forumen har markerats som lästa.
 
ceson skrev:
Fungerar inte denna avdelare i (senaste inläggen) ungefär så eller tänker jag fel?:S..
Sorry, men jag förstår inte vad du menar med "avdelare" :S
 
Jodå, om du klickar på "senaste inläggen" så får du alla inlägg med nya poster sen du senast var inloggad. Där texten "Ämnena här nedanför har inte blivit uppdaterade sedan ditt senaste besök eller sedan forumen har markerats som lästa." hamnar visar var du redan läst. Men, om du varit borta en längre tid så kommer den inte visa alla för det får bara plats sju sidor eller vad det nu är.

Och för att svara på TS grundfråga - delforums popularitet växlar över året. Just nu är det synnerligen lugnt och behagligt att vara moderator över trädgårdsdelen. ;)
Delforum som "hantverkare" eller "badrum" har ungefär lika mycket aktivitet fördelat över hela året.
 
KnockOnWood skrev:
Sorry, men jag förstår inte vad du menar med "avdelare" :S
Dalbotös hann före att förklara vad jag försökte säga;)
 
Men "senaste inläggen" har väl en begränsning på hur många dagar bakåt den går?
 
Min poäng är att med färre forum kan man få ett mer aktivt utbyte av ideer och information därför att exponeringen av frågor och information för varje enskild läsare (och tex experter) blir större. För mig verkar 56 forum vara extremt mycket i ett område där många har kunskaper över en stor del av av det totala ämnesområdet, tex de som själva har byggt hus. Nu verkar inte min ide gillas av någon och jag respekterar det.
 
Mikael_L
Tja, jag går nästan alltid in via "bevakade ämnen" eller "senaste inläggen", så antalet underforum blir därmed ganska osynligt för mig.
Det kunde vara ett enda eller hundra.

Men när jag söker något speciellt så går jag in i underforum.
Ibland kan det kännas jobbigt...
En golvfråga i badrum, t.ex. om flytspackel.
Ska det ämnet ligga/hittas i underforumet "badrum", "golv", "byggmaterial/byggteknik" osv ...

Och tvärtom så är det skönt att t.ex. kunna gå in i badrumsforumet och leta med sökordet "lutning" och slippa få träffar på stämjärnseggens lutning eller avloppsrörens lutning eller gräsmattans lutning från huset osv osv.
 
Bezt skrev:
Men "senaste inläggen" har väl en begränsning på hur många dagar bakåt den går?
Vad jag förstår av inlägg 9 så är det begränsat av antal sidor, då bör det ju bli så det inte räcker så lång tid:S så det löser ju inte önskemålen KnockOnWood hade:(
Men för min del som vanligtvis kollar varje dag fungerar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.