Är inne lite på mr_byggs linje. Det är lätt att säga att man vill ha golvvärme, men det skall värmas upp också. Vi har bergvärme idag och det är tveksamt om det är lönsamt att koppla ihop detta med garaget.
Storleken är tänkt till 5x8 meter.
 
Om det inte är väldigt smidigt och billigt att koppla ihop med befintligt värmesystem, så fundera på ett annat alternativ än bergvärme.

Annars så tycker jag att 5x8 räcker som garage om ni vill kunna köra in en bil. Då har ni utrymme både i längd och bredd för förvaring och andra aktiviteter.
 
Har ni en bergvärmepump som räcker till och är möjlig att ansluta garaget till så är väl golvvärme ett bra alt. Om jag inte minns fel betalade jag va 600:-/m för 4-pipig kulvert (drog ut kall och varmvatten samtidigt), nöjer du dig med 2-pipig spar du lite pengar per meter. Värmer idag 78m2 garage och förråd med golvvärme/bergvärme.
Är det inte möjligt med kulvert skulle jag nog satsat på en luftvärme.
 
Garage kan aldrig bli för stora.
Lägg i golvvärme oavsett vad du kommer göra.
Har du möjlighet se till att värma både hus och garage på samma pump. Pajar den uppvärmningskällan är de en investering, en enda sak som värdeminskar. Att ha två olika källor är också två saker att betala, 2 saker som värdeminskar och att byta ut när de går sönder.
 
Håller med föregående om att du bör lägga ner slang i plattan oavsett hur du sedan tänkt värma garaget.

Slangen kostar inte många kronor per meter och att lägga den är enkelt (min fru fixade det!).


/Vojma
 
Jo, det blir nog golvvärme, även om jag idag inte vet vilken värmekälla som kommer att användas. Jag får höra vad det kan kosta med en kulvert från villan.
 
Mikael_L
En garageplatta med 200-300 mm isolering under och utan golvvärme ska knappast kosta mer än 2000:-/kvm att göra om det är enkla markförhållanden.
Det borde även kunna ramla ner på 1500:-/kvm om du har riktigt bra markförhållanden och hittar rätt entreprenör. (dvs om du har osedvanlig tur ;))
Med golvvärme bör kostnaden stiga 10-20.000:- beroende på storlek och antal slingor och därmed storlek på fördelaren. Värmekälla och cirk.pump ej inräknat.
 
Jag har byggt 4,5x9 och det är ett rätt bra mått, men hade jag byggt idag hade jag byggt större:). Jag tycker inte man ska se ett garage som en förvaringsplats för cyklar, prylar osv utan som en snickeriplats
samt plats för att meka med fordon. Som det ser ut just nu för oss så måste vi bygga en friggebod för
att frigöra ytan till alla prylar dvs cyklar, cykelvagnar, bobbar, leksaker osv..går att göra listan lång.
Gör gärna en lång avloppsränna i mitten, jag har det och det är underbart när man tinar av bilen på
vintern.
Drar du kulvert så är ju även en fläktkonvektor i taket ett alternativ. MEN golvvärme är överlägset på att
torka upp fukt som blir på golvet samt att du slipper lägga ut liggunderlag om du ska ligga och meka
under bilen. Dra slinga hur du än gör...
//
M
 
Det där med lång avloppsränna är inget dumt förslag, det skall jag komma ihåg.
 
Personligen förstår jag inte vitsen med golvvärme i ett garage om man inte ska meka med bilen. Visst, det torkar upp snabbare, men annars ser jag ingen fördel emot en vattenburen fläktkonvektor. Den värmer upp utrymmet bra mycket snabbare, billigare och man får bättre cirkulation på luften.
 
Hur mycket billigare blir det med fläktkonvektor jämfört golvvärme menar du?
Både drift och installation.

En uppvärmd platta har ju en viss tröghet om man ser till avkylning.
 
cubix skrev:
Det där med lång avloppsränna är inget dumt förslag, det skall jag komma ihåg.
Köpte en liknande denna för 3-400kr. Gavlar ingick.
9033750_zoom_1.jpg
 
Ska du bygga resten av garaget själv eller ha en firma till det också? Jag håller själv på med ett garage, så det är intressant att jämföra kostnader! Jag bygger dock i egen regi.
 
Jag hade tänkt göra den roliga delen själv:))
 
golvvärme gör att värmen stannar även när du öppnat porten på vintern då värmen lagras i en så stor massa. Har du luftburen värme så tappar du all varm luft och systemet får jobba på max för att komma upp i normaltemperatur igen. Visst vinner man i cirkulation men knappast energi/komfort-mässigt...
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.