• Sockellådor för grytor etc. som man inte använder så ofta.
  • Många eluttag, och på olika grupper så inte proppar går.
  • Vattenkokare med olika temperaturer (40-60-80-100) och varmhållningsfunktion, gärna 3kW om det finns.
  • Skippa upphöjd diskmaskin, köp en med bestickslåda istället. Två kan vara ett alternativ men jag har ingen erfarenhet av det. Köp en tystlåten, har själv Siemens tystaste, fantastiskt maskin.
  • Hel stor diskbänk i rostfritt, ingen idioti med infällda, kant som sticker upp eller liknande
  • Ugn som kan rengöra sig själv (pyrolys?)
  • Induktionshäll, gärna 5-6 plattor
  • Fläkt med maskineriet på vinden så det inte låter så mycket
  • Djupare bänkar, 70-80cm, matchande lådor till det.
  • Stora kakelplattor (60*60) bakom diskbänken så att man man har lätt att göra rent
  • Skafferi- mycket förvaring till låg kostnad
  • Nitiskt system för en kastrull-en plats osv. Skriv ut bilder och klistra upp.
  • Knivblock eller magnetlist för knivar.
  • Mer plats än du kan tänka dig.
  • Bra belysning. Se till att ha bra arbetsbelysning, möglighet för mysbelysning etc.
  • Fönster vid diskbänken VIKTIGT!
  • Minst två arbetsytor, absolut minst 80cm breda.
  • Bra lösning för skärbrädor.
  • Bra lösning för handdukar.
  • Ställe att ställa matkassar för att snabbt och smidigt kunna packa upp dem. Givetvis på en armlängds avstånd till kyl/frys.
  • Plats att ställa frukt/grönsaker för att mogna lite till. Eventuell plats för typ basilika i kruka osv.
  • Inbyggd smart-automatisk kaffemaskin- ett tryck- en kopp kaffe.
  • Lättstädat, diskho till höger om arbetsyta om du är högerhänt, till vänster om du är vänsterhänt. Glatta, plana ytor på t.ex. luckor.
  • Undvik att ha hörn på köksbänkar, brukar vara rätt meningslösa ytor och skåpen/lådorna under värdelösa.
 
En liten fråga om ni som säger skippa upphöjd diskmaskin, har ni någonsin haft en upphöjd diskmaskin? Det är ju inte bara besticken man böjer sig ner för att lägga i och plocka upp (de har ju en löstagbar låda så de är ju enkelt ändå) utan även alla tallrikar och kastruller.

Anledningen till att vi har upphöjd diskmaskin är att min mamma flyttade till ett hus där det fanns och blev alldeles lyrisk över hur skönt det var och sa att det måste vi ha i vårt kök. Och nu när vi har det så är jag lika lycklig jag. Nu är jag visserligen extra känslig då jag har dålig både rygg och knän som gör att det faktiskt är obehagligt för mig att plocka i den undre lådan i en normal maskin. Men även utan detta så tycker jag att det är det absolut bästa i hela köket.
 
byggankan skrev:
Anledningen till att vi har upphöjd diskmaskin är att min mamma flyttade till ett hus där det fanns och blev alldeles lyrisk över hur skönt det var och sa att det måste vi ha i vårt kök. Och nu när vi har det så är jag lika lycklig jag..
Håller med!

Detta var ett önskemål från min sida när vi byggde kök. Men som vanligt får man kompromissa och just detta valdes bort (till förmån för en större bänk/arbetsyta).

Har man möjlighet tycker jag dock att man skall höja upp maskinen. Hellre diskmaskinen i arbetshöjd istället för ugnen. Just ugnen verkar ju många anse som självklart att den skall vara i arbetshöjd, vilket är lite konstigt med tanke på hur få arbetsmoment det innebär att arbeta med den?

Nu beror det ju lite på hur man använder ett kök, men i vår familj används ugnen kanske 2-3 dagar/vecka och då är det bara en sak som skall plockas i och ur (oftast någon typ av ugnsform). Diskmaskinen används däremot 7-9 ggr/vecka och då är det betydligt fler saker som skall hanteras.

Helst vill man ju ha alla maskiner i arbetshöjd, men fick man bara välja 1 skulle det helt klart bli diskmaskinen (förutom spishällen då :p)
 
Ja vi har faktiskt haft upphöjd diskmaskin tidigare men valt bort det nu och är mer nöjda så jag tror det är individuellt. För vår del är en av anledningarna att våra barn är små men ändå gärna hjälper till att plocka undan efter maten. Men även att vi faktiskt inte uppskattade att diskmaskinen var upphöjd utan tycker att det funkade bra innan. Har därför hellre diskmaskinen nära diskbänken med fönster och då öppen yta runt där än högskåp för att höja diskmaskinen.

En sak vi är nöjda med är att vi gjorde en hel vägg med bänkskåp utan dörraroch öppna hyllor ända upp till tak. Där är alla fula elmaskiner såsom brödrost, kolsyremaskin, mixer/blender mm uppsatta och inkopplade bara att använda. Plus en del med bakmaskinen och gott om yta att knåda deg mm på. Allt detta döljs bakom skjutdörrar. Perfekt att slippa stöka fram/undan maskinerna och ändå slippa se dem för vi vill ha ett minimalistiskt kök.

En annan grej som är ovärderlig är en dold stereo med spotify och internetradio kopplad till takhögtalare. Gör köksarbete roligt men är ändå dolt och snyggt
 
kinglolle skrev:
En sak vi är nöjda med är att vi gjorde en hel vägg med bänkskåp utan dörraroch öppna hyllor ända upp till tak. Där är alla fula elmaskiner såsom brödrost, kolsyremaskin, mixer/blender mm uppsatta och inkopplade bara att använda. Plus en del med bakmaskinen och gott om yta att knåda deg mm på. Allt detta döljs bakom skjutdörrar. Perfekt att slippa stöka fram/undan maskinerna och ändå slippa se dem för vi vill ha ett minimalistiskt kök.

snyggt
Det är något jag också önskade men som vi tyvärr fick välja bort pga att det inte får plats.
 
AXS
Kom på en sak till, själv har jag ett kök från 50-talet, när det renoverades
för 3år sen gjorde de en smart grej. De gjorde om det utdragbara bakbordet
till en mer vanlig skiva. Det är som en 1m bred skärbräda men du kan inte
skära på den nu.

Den är väldigt smidig att dra ut när man handlat eller som ritbord.
Självklart går det att baka på den nu med, men kanterna är borta.
 
kinglolle skrev:
En sak vi är nöjda med är att vi gjorde en hel vägg med bänkskåp utan dörraroch öppna hyllor ända upp till tak. Där är alla fula elmaskiner såsom brödrost, kolsyremaskin, mixer/blender mm uppsatta och inkopplade bara att använda. Plus en del med bakmaskinen och gott om yta att knåda deg mm på. Allt detta döljs bakom skjutdörrar. Perfekt att slippa stöka fram/undan maskinerna och ändå slippa se dem för vi vill ha ett minimalistiskt kök.
Hej kinglolle

Jag förstår i princip hur det är men det vore trevligt om du hade en bild på hur det ser ut?
 
Bänkyta och eluttag kan man inte få nog av. Upphöjda maskiner i all ära, men det kräver stor golvarea för att även få tillräckligt med arbetsyta då. Yta framför arbetshöjd! (Ibland tycker jag vi jagar bekvämlighet lite väl mycket - ni vet arbetstriangel och ugn/diskmaskin i hög höjd. Vi är gjorda för att röra på oss - böj på benen, sträck på ryggen. Se det som gratisträning...)

På toppen av min lista står skafferi. I mitt nybygge har vi ett rejält skafferi med ventilation. Love it! Det har varit borta ett tag från svenska hem, men kanske på väg tillbaka?
 
Ett riktigt skafferi är verkligen toppen för det rymmer otroligt mycket matvaror och annat. Har man det så behöver man inte så många överskåp. Vi satte skafferiet i hörnan och fick på så sätt två sidor med hyllor "från golv till tak". Spisen till höger och diskbänken till vänster (framför fönstret såklart!), med rejäla avställningsytor brevid med ordentliga vägguttag för maskiner.
Enda nackdelen är att kyl frys hamnar lite längre bort än vad man önskar kanske - det är ju bra att man har nära till allt och slipper springa fram o tillbaks för mycket !
 
Jag hade också funderingar på vad man vill ha i ett kök, och drog därför igång tråden De bästa idéerna för ett vardagskök och fick en massa bra idéer.Högst på min lista står en avfallskvarn. Tänk att aldrig mer behöva bära ut en tung, stinkade soppåse som lämnar ett långt spår av droppande sopjuice hela vägen från köket till ytterdörren.

70 cm bänkdjup verkar jättebra - och särskilt om bänken är en diskbänk (med upphöjd framkant). Perfekt att stå och slabba med allt möjligt vått och kladdigt på bänken och sen bara ösa ner det i slasken och VRRROMM så har avfallskvarnen tuggat bort skräpet. Spishällen får också gärna vara nedsänkt i diskbänken, då blir det lätt att ta hand om att fettstänk, överkok och annat spill.
 
Redigerat:
zeus_axel skrev:
Avfallskvarn!
Tänk i så fall på att det i väldigt många kommuner är olagligt att ansluta avfallskvarn till kommunalt avlopp...
 
Vi har precis bytt ut vårt 80-talskök mot ett nytt från Ballingslöv och blev jättenöjda.Jag fick kämpa för vissa saker(mot hustrun) och en av dom var integrerad skärbräda under bänkskivan.Vi hade två stycken i det gamla köket och jag lyckades tjata till mig en, men saknar faktiskt den andra, kanske borde ha tjatat ännu mer :p Det är en perfekt extra avställningsyta att ta till när det blir ont om bänkplats./Claes
 
gorran skrev:
Hej kinglolle

Jag förstår i princip hur det är men det vore trevligt om du hade en bild på hur det ser ut?
Sorry missade detta. Är tyvärr i vårt förra kök i bostadsrätten så jag kan inte fotografera det. Ska göra detsamma i vårt nuvarande ännu större kök (ca 75 kvm inkl matplatsen) och då kommer bilder.

Nån familj som var med i Plaza interiör för 1-2 år sedan hade liknande så det kanske finns bilder på nätet?
 
AXS
swecmh skrev:
Tänk i så fall på att det i väldigt många kommuner är olagligt att ansluta avfallskvarn till kommunalt avlopp...
Ändrats mycket de senaste åren, fler och fler fattar att det är vettigt.
Blir fin biogas. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.