SBH skrev:
skriv gärna upp vad som finns bakom gipsen.
alltså för den som köper huset efter dig får veta vad som finns där
JA om man bygger in asbesthaltigt material så ska det egentligen märkas upp att det finns asbest bakom.
 
Jag tror att din exponering är minimal, men visst, dammsug o våttorka i efterhand. Vore bra om du använder skruvar som borrar igenom själv.
Gubbarna som dog efter ha jobbat i eternitfabriken i Lomma var extremt exponerade under lång tid. Såg på tv att det var ibland så jävligt i fabriken att en del byggde provisoriska "kojor" för att slippa det värsta dammet!
Min farsa jobbade ett kort tag på 50-talet med att göra sk casco-plugg, ett slags trassel som man proppade i borrhålen istället för plugg. Han berättade att de blandade trasslet, som mest var asbestfibrer, i en öppet kar. Ibland gjorde de bollar av asbest-trasslet o lekte med! Man visste ju inte att det var farligt...
 
Bra ide med dokumentation, ska absolut göra det. Men det är inte på något sätt tvunget att jag måste ta bort den ev asbesten? Förra ägaren hade ju låtit den sitta även trots hans utbyggnader och renoveringar. Och han är rätt framgångsrik mäklare, så han borde väl ha hyfsad kolla på allt sånt. Han har ju plöjt ner oändligt med stålar i kåken under åren, så att riva bort den borde han ju kunnat ha gjort. Om det nu ÄR ett måste menar jag!
 
Vatten hjälper tyvärr inte mot asbest. De farliga molekylerna är så små att de inte kan fastna på vattenmolekylen (som i jämförelse är jättestor). Risken du utsatt dig för är ändå inte stor. Det går att jämföra med rökning. Vissa kan röka hela livet utan att få lungcancer, andra får lungcancer utan att ha rökt alls. Det du gjort är att du utsatt dig för en förhöjd risk att utveckla cancer...OM det nu är asbest i materialet.

Lycka till med din renovering
 
Hej
Visst asbest är farligt men om man gör ett litet jobb en gång är det inte så farligt.
Det var inte så fasligt många år sedan det förbjöds i bromsbelägg.Hur många har bytt bromsar före 1986 när det förbjöds?
Några små borrhål är nog ingen större fara.
Fredrik
 
Har för mig att det är ok att bygga in asbets, finns även regler i arbetsmiljölagarna kring hanteringen av asbets där man godkänner enstaka hål tex! Även hur man skall gå tillväga vid rivning osv, vilken typ av skyddsutrustning man bör ha.... Bla. Bla. Bla. , har själv gjort några hundra hål i asbetsskivor och är inte direkt nojjig! ;) det man bör vara försiktig är med skivor som skimrar blått, sk blåasbets (finns flera sorters asbets!) då denna är betydligt mindre hälsosam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.