Hej, ska isolera ett kallt förråd, del av garaget, med separat ingång. Det är 6 kvadrat (2x3m).

Är det då korrekt att göra såhär (utifrån och in):
1. Vindtät papp mot väggen.
2. Isolering, 10 cm, vilket motsvarar reglarnas djup.
3. Plast
4. Plywood, osb eller massonit? Vad är bäst här för att kunna montera hyllor etc.

Tacksam för kommentarer - och dessutom om ni kan tipsa om vad för element man ska ha. Funkar det med ett oljefyllt elelement? Är det bra nog och ger bäst effekt? Behöver man ställa in en avfuktare också?

Mvh
 
S
låter väl bra. men gärna mer isolering om du kan
avfuktare kan va bra i början i allafall. oljefyllt är nog bäst.
jag tänker då att det inte kommer städas mycke där.
och damm är ju inte bra i sling element
 
Om det sätts plast i väggen måste innetempen alltid vara lite högre än utetemp för att uteluft inte ska kondensera mot plasten inne i isoleringen (på sommaren räcker ca +15C inne). Numera gäller väl OSB (alt plywood) plus gärna gipsskiva innanför och i tak i garage för brandskyddet. Någon kanske glömmer sig och lägger trasor/penslar med linolja eller liknande i förrådet...

Glöm inte bygga lite ventilation. Avfuktare bra i garage/förråd men utrymmet är så litet, kanske testa med ÖoB billigaste variant förutom självklart en elrad IP21 eller bättre med elektronisk termostat.
 
Tack för svar.
Josth - du skriver att jag ska bygga ventilation. Menar du att jag ska ha en luftspalt mellan papp och isolering? Förstår inte riktigt hur jag ska få till det isf... eftersom reglarna redan är uppe.
 
Menade att det måste finnas ventilation och när man isolerar bygger man då normalt en liten fyrkant för ventilen någonstans mellan reglarna. Klart det går att borra 105mm borr genom väggen i efterhand och montera ventrör också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.