Vi står inför att renovera vårt badrum på ca 20kvm. Där ligger idag vattenburen golvvärme och klinker från senaste renoveringen 1997. Vi vill ha nytt klinker och fuktspärr men funderar på om vi kan spara pengar genom att behålla golvvärmerören då dessa borde hålla till nästa renovering (om sådär en 15 år). Går detta att göra och kommer vi spara några pengar? Är detta förknippat med extraarbete som kommer överstiga kostnaden för ny golvvärme?
Vi tänker inte göra arbetet själva och måste räkna med att det kostar pengar.
 
Beroende på hur nuvarande fuktspärr och golvvärme är förlagd så kan man ta bort dom och göra en mindre flytspackling/avjämning och sen köra nya fuktspärren ovanpå. Bygger lite på höjden.

Nu ska inte flytta några golvbrunnar?

Om det är jobbigare för hantverkaren? Svårt att säga.
Jag tror inte det, då man inte borde behöva bila alls mycket för att få loss klinkern.
Däremot finns det en risk om man slipar golvytan lätt för att få bort gamla fuktspärren, om rören ligger ytligt (vilket dom inte borde göra). En noggran hantverkade borde klara det utan större problem.
 
Det borde väl vara avsevärt mer jobb att bila bort flera centimeter flytspackel/cement/vaddenuharanvänt än att bara låta det ligga kvar?

För mig låter det självklart mycket enklare att låta det ligga.

/ Fredrik
 
Tack för era svar!
Det som jag varit orolig för är att det skulle vara svårt att bila bort lagom mycket utan att skada rören i golvet. Men det låter som det skulle vara görbart förutsatt att det är installerat på rätt sätt.
 
Kaklen lossar förvånadsvärt lätt med bredspakel på bilmaskinen.
Svårare att slipa bort precis lagom mycket för att kunna flyta en ny yta och fuktspärra.

Kolla redan nu om golvbrunnen är av modern godkänd sort, det ska sitta en löstagbar klämring i den.
Söker du på "klämring" på forat så kan hitta bilder som visar hur det ska de ut, och hur det kan se ut när det är fel. Med ett badrum renoverat -97 finns risken att man fuskade och använde en gammal brunn.
 
Och det går med andra ord inte att åtgärda detta om det skulle vara fel? (golvbrunn)
 
Nix, skulle den vara fel mot förmodan så måste det bilas upp, och antagligen åker golvvärmen då beroende på hur nära brunnen den ligger. Man behöver iaf 1dm runtom brunnen, och en aning mer i längdriktningen på avloppsröret.
Nu ska jag inte vara så negativ, men syftet är att du kollar brunnen innan du pajjar ett helt golv, så du får en funderare innan.
 
Börja med att kolla golvbrunnen, behöver den bytas så använd en bra borrhammare med mejsel och kör inte med någon stor bilmaskin för då är risken att du knäcker hela golvet. Börja med att köra runt brunnen för att se om du klarar att byta utan att golvvärmen ryker. Stäng först slingan, så det inte blir en katasrof om den går sönder.Om det går bra så kör upp golvet försiktigt och hyr en lagom stor maskin för att slipa/fräsa golvytan. Om du gör det lugnt och försiktigt själv, så slipper du att det kommer hantverkare som bara kör på så du måste göra om allt.
 
Badrummet ligger i ett hus vi precis köpt och som jag hittills haft begränsat tillträde till (vi får huset 1 feb). Därav har jag lite svårt att "springa och kolla" om brunnar etc. är gjorda korrekt. Jag såg dock i besiktningsprotokollet att det finns en anmärkning på att en av brunnarna saknar brunnsduk. Är det något som kommer ställa till det för mig i det här avseendet?
 
saknas det brunnsmanschett så kan det ju var blött så det måste torka
Om brunnen ska bytas så ta ur vattenlåset och titta ner i den, har du tur så är det en rak brunn då bör det gå enklare att byta.
Börja med att slå sönder brunnen och ev. arbeta dig uttåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.