Nej, jag vill ingenting, bara gnälla av mig lite:

Jag blir så trött på denna klåfingriga regleringsmani. Ett nybyggt villaområde med 275 exakt likadana småhus. Jag vet inte om det är en skönhetsupplevelse för stadsarkitekten, men för mig är det bara gräsligt!
Tänk om man fick låta sitt hus se ut som man själv ville?
Färg på takpannor, 1-plan, 1 och ½ plan eller 2 hela plan, fasadtyp, tinnar och torn, burspråk, osv
Visst, det skulle definitivt bli vissa gräsligheter uppställda, men vi skulle få intressanta och levande villasamhällen.

Viss reglering måste givetvis till det är jag den förste att förstå. Husen får inte vara brandfarliga, riskera att rasa ihop, avstånd till tomtgränser etc men varför måste allt annat detaljstyras ner till en nivå som är löjlig.

Båda bilderna är hämtade på nätet (copyright repektive bildägare).

Det nedre huset undrar jag om det överhuvud taget är möjligt att få bygglov på?
 
  • Villor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korvgubbe
Villamattor är inte vackra, men billiga och det går fort att få dem nyckelfärdiga.Försök att se det positiva, en stad eller tätort som satsar på villamattor är en stad som växer och behöver få fram bostäder snabbt!
 
Själv tycker jag tvärt om, dessa utströsslade hus i alla dess former som skär sig mot varandra, gärna på minimalistiska tomter, ger jag inte mycket för.

Då gillar jag mer området min pappa bor på (villa-område byggt 86), Där hade man ett antal matchande hustyper (både 1 och 1.5plans) med tre olika sorters matchande tegel som val. Det blev olika hus som ändå hörde ihop.

Å andra sidan gillar jag inte att man har 200 exakt likadana villor på ett ställe heller.
 
  • Gilla
sejonas och 1 till
  • Laddar…
S
ute i skogen någonstans i ingeting får du kanske bygglov på det nedre.
men det beror på om det går något flyg där eller ej ;-)
 
Bra att vi än så länge själva får bestämma var och hur vi vill bo, om vi kan betala för det. ca 85% av befolkningen, önskar ett eget boende, därför försöker kommunerna göra detta möjligt för så många som möjligt, genom att upplåta mark för fri bebyggelse (inom vissa gränser) eller gruppbebyggelse. Vad jag kan se, finns inga hus som blir osålda, i de olika områdena, då husköparna bl a får rätta sig efter huspriserna i de olika områdena. Så är det nog med det mesta här i livet, t ex när vi väljer bil, båt utlandssemester o s v........
 
Det svåra med det undra huset är antagligen energikravev. Annars skulle det väl gå varsomhelst utanför detaljplanerat område?
 
Håller med trådskaparen. Blandade områden är otroligt mycket mer intressanta. Blir lite sorgsen då jag går genom ett LB-hus-ghetto från 70-talet och ser de stackars invånarna försök göra just sitt hus unikt genom att sätta upp kanske ett staket med lite annorlunda sågning på spjälorna eller målat huset ovanför mexiteglet i en modern pastell-nyans. Här i sverige ska vi vara så himla duktiga, rätta oss i ledet och bo enligt SSI-fascistregler. Var är passionen?
 
  • Älska
Sofriko
  • Laddar…
Det är inte bara regelverket, det är även arkitekterna.

Här på Gotland blev det ett fruktansvärt liv när ett företag ville bygga moderna villor som såg ut som de vackra traditionella gotlandshusen. Så FICK man bara inte göra enligt en enad arkitektkår. Endast moderna hus i moderna tider.

Vilken samling idioter. Snacka om att förstöra vår miljö och vårt kulturarv i ett svep.
 
R
Vad bra att man inte är ensam! Garaget får bara vara si eller så mycket. Du får bara bygga enplanshus på den där tomten. Nej, inte kan du bygga uterum, du har redan utnyttjat max byggyta och har redan friggebod. Du får riva något! Och så vidare i all evighet.

Ja, självklart måste vi ha någon form av reglering så ingen bygger 1 mm från tomtgränsen runt om eller får för sig att bygga en skyskrapa i ett villaområde, men någon måtta får det vara! Man får inte ens byta färg på fasaden utan bygglov! Och en bekant till mig fick inte bygga med tegelfasad, för det "passade inte in i stadsbilden". Han flyttade från ett tegelhus några kilometer därifrån...

Värst var när en villa hade satt sig lite och på någon vänster fått 1 kvadratmeter större byggyta än tillåtet i en kommun jag känner väl. Då tvingade kommunen fastighetsägaren att riva huset. Det löste sig dock ändå, han fick såga av taket längsmed fasaden runt om, vilket var billigare. Dock såg huset oerhört fult ut efter den operationen!

Nej, jag håller med, lägg ned milimeterregleringarna och koncentrera er på vikiga frågor istället! Det är väl bara en tidsfråga innan man måste ha asyl för att få byta län...
 
il_duce skrev:
Här i sverige ska vi vara så himla duktiga, rätta oss i ledet och bo enligt SSI-fascistregler.
Hehe...lite kul att du kallar något för fascist med tanke på ditt nick :rolleyes:d^_^b
 
Hur förhåller det sig under jord då? Kan man bygga sin källare mycket större än huskroppen ovan jord?
 
Ja jag gillar mycket bättre när det är blandad bebyggelse också. Har ratat flera områden när vi kollade på tomt för att de hade detaljplaner som inte funkade med det hus vi ville bygga. Och vi bygger ingenting konstigt, bara en vanlig enplansvilla. Men det var mycket begränsningar på max 150 kvm byggarea och då blir ju inte huset mer än runt 130 plus att det inte finns möjlighet att bygga ut med uterum och liknande om man skulle vilja.

Där vi bor nu så är det väldigt fritt i detaljplanen. 200 kvm byggarea, 300 kvm bruttoarea och inga restriktioner på utseende och jag älskar att det finns alla sorters hus. Stora, små, sutteräng, klassiska, lådor och betonghus. Lite tråkigt bara att 90% av husägarna har valt att måla husen vita. Visserligen är det en del grupphus också men inte hela området. 200 tomter varav 70 är för grupphus utspritt på 7 olika ställen (och då med 7 olika utseenden) så då är de bara mysiga små kvarter och inte hela området.

Alla andra nyare områden i kommunen har bara vad de kallar "samlad bebyggelse" och jag tycker det är så himla tråkigt. Varenda husmodell i de områdena tycker jag är fin, men när alla är likadana så börjar jag bara tänka på miljonprogram i villatappning.
 
En kul tråd, som blev lite kort.
Jag håller med trådstartaren. Här kommer en bild som kanske visar vad jag ser när man går igenom området. Upplevelsen är att alla hus har lite olika former, färger o uttryck, vilket ger ett liv, som saknas där all husen är likadana.
Gata i bostadsområde med enfamiljshus, molnig himmel, lugnt, ingen mänsklig aktivitet, parkerade bilar, välskött trottoar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
trähandtag trähandtag skrev:
En kul tråd, som blev lite kort.
Jag håller med trådstartaren. Här kommer en bild som kanske visar vad jag ser när man går igenom området. Upplevelsen är att alla hus har lite olika former, färger o uttryck, vilket ger ett liv, som saknas där all husen är likadana.
[bild]
Trevligt med blandad bebyggelse. Grupphusbebyggelse känns så förtryckande, lite som en inhumant statement att byggnaderna går före människorna.

Saknar bara häckar och träd runt husen på din bild. Blir ju lite samma feeling som en långtidsparkering för en flygplats med all denna asfalt och sten i överdos. Men det kommer väl med åren tänker jag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trevligt med blandad bebyggelse. Grupphusbebyggelse känns så förtryckande, lite som en inhumant statement att byggnaderna går före människorna.

Saknar bara häckar och träd runt husen på din bild. Blir ju lite samma feeling som en långtidsparkering för en flygplats med all denna asfalt och sten i överdos. Men det kommer väl med åren tänker jag.
Glömde att skriva att husen är 6 månader gamla i ett helt nybyggt område
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.