Enligt bild har jag konstruerat och renoverat bastu/relax. (Hoppas ni förstår bilden)

Min fundering är hur jag ska sköta ventilation. (svart = frånluft, röd = tilluft)

Tidigare
har bastun funnits men nu har jag även förberett för relax med dusch och bad.
Luften till bastun har tagits från utanför liggande tvättstuga. Tvättsuga har även en frånluft med kåpa på taket. Och frånluft från bastu har skötts med självdrag uppe på bastuväggen till uteluften (alt 1).


Efter renovering
Utanför bastun, i duschdelen kommer det att installeras en fuktstyrd fläkt (fresh intelivent). I tvättstuga finns även en frånluft med kåpa på taket.

-Alternativ till frånluft bastu är 1) ut i det fria eller 2) till duschdel med mekanisk ventilation.
Kan jag ha både utluft från bastu (1) och köra mekanisk frånluft i relax. Eller ska jag köra utluften från bastun till relax (2) och sätta igen den gamla ventilationen (1)? Problem?? (fråga 1)

-Inluft till bastun är tänkt tas från tvättsuga eller/och från relax (som får tillluften från intilliggande förråd med tilluft) vidare in under bastudörrar.
Kan jag ha både och eller ska jag välja ett av dem? (fråga 2)

Tacksam för svar och synpunkter?
 
  • Ventilation Bastu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej Maaats!

Jag har precis byggt ett liknande rum i källaren med dusch och bastu. Luften tar jag in under aggregatet och låter den ventileras ut strax under taket i bastun ut mot duschen där jag har en mekanisk, fukt/ljus -styrd fläkt (pax)

Så vitt jag förstår så ska man aldrig ventilera luft från bastu direkt utomhus.

Hoppas att detta var till någon hjälp.

MvH Jonas
 
S
man slänger bort mycket värme om det går rätt ut. men jag skulle inte använt värmen till torka tvätt.
brukar ni lukta gott efter ha duschat och sedan svettats i bastun några timmar
 
Man slösar en del med energi om man ventilerar direkt utomhus, men det är ingen annan grund til denna regeln. Alla gamla bastun som jag har varit i har väggventil rätt ut (dock vedeldat) och det fungerar bra.

Du kan för det första ha glipa under dörren til bastun (5-10cm) , och så en ventil runt aggregatet (de lärda tvistas om vad som är riktig höjd) , frånluft 20cm ned från taket diagonalt över rummet sett från aggregat. Denna luft skall helst inte ledas til "torra" rum då bastuluften innehåller mycket fukt (om du använder vatten på stenarna iaf) , så jag skulle ha lagt frånluften til tvättstuga eller bad, beroende på viket av rummen har kraftigaste avsugsfläkt, denna kan då kopplas til en brytare utanför bastun så att man kan slå på den när man badar.

SBH: inget problem med att torka kläder i bastun eller eftervärmen från densamma. Jag brukar iaf lukta veldigt lite efter bastu (nu är jag ju lite märklig på det sättet at jag brukar tvätta mig ibland med tvål....)
Luften från badstu innehåller inte speciellt mycket annat än vattenånga. Bara bastun hålls ren.

MVH
Sakke
 
S
nu är det ju så att allt försvinner inte bara för att du tvålar in dig. att tvätta sig före och efter brukar man göra.

bastun är absolut ej gjord för att torka tvätt.

nu använder du säkerligen bastun mindre än vad jag gör.
 
Var inte så säker på det..... är fött och uppvuxen i Finland.... Och bastun fungerar definitivt bra till att torka tvätt.
I farsans hus är det torksnören på badet och när man vil att det ska torka fort så tänder man på i bastun och sätter upp dörren. (huset har balanserad ventilation) . Aldrig varit ngn lukt på kläderna.
Men det är klart, har också besökt bastun där jag inte hade torkat kläder, men det är oftast på grund av bristfällig rengjöring eller ventilation.

MVH
Sakke
 
tack

Torka tvätt kommer nog frugan göra i tvättstuga, därifrån blir det ev tillluft till bastu. Ventilen för utsug i tvättstuga kan stängas. Däremot kommer det att installeras en fuktstyrd fläkt i dusch/relax.

Då ser jag som bäst alternativ att ta ut luften ur bastun via alt 2 på bilden!?
Vad sägs?

Funderar dock på tillluften. Om den ska tas både från relax (springa under dörren) och tvättstuga (springa under dörr + ventil vid aggregat. Aggregatet kommer sitta på väggen vid dörrarna givetvis. och lavarna mot väggen vid utsugs ventilen.

Obs! Bastun kommer att bli blöt/fuktig, Både av att kasta vatten men även av att aggregatet är ett sk. combiaggregat med ångfunktion.

Finne även jag ;)
 
Fungerer säkert bra, men är du tvungen att ha två dörrar inn til bastun?
Det viktigaste är egentligen att få rörelse i luften så att det inte blir otrevligt att sitta längre stunder.
Vilken aggregat har du?

MVH
Sakke
 
Ja, måste ha två dörrar, genomgång via bastu till relax.
Däremot behöver jag inte ta in luft under båda dörrarna eftersom dörren mot relax kommer beställas från glasmästare, som kan konstruera dörren/glaset efter önskemål.
Aggregatet är ett Harvia Topclass Combi: http://www.harvia.fi/content/sv/40/127/Topclass Combi.html

Påverkas luftflödet negativt av att jag ganska nära dörren från relax till Bastu kommer ha den mekaniska frånluftsfläkten. Kan de två "konkurera" om luften, om jag tar in luft via springa under dörren?
 
Fin aggregat.
Vet inte om det har så mycket att säga. Kommer säkert att fungera bra nog oavsett. Harvia har väl sina instruktioner för riktig ventilation av sauna i manualen, det hade iaf helo.

Jag hade nog haft ventilen ut kvar, men med stängbar spjäll(eller öppningsbar fönster!!!) , så om det blir tungt i luften så kan man öppna. Utluft til dushdel med mekanisk frånluftsfläkt. Tilluft från tvättrum eller ev båda.

MVH
Sakke
 
:blushing: manualen, så klart

Stängbar ventil är också bra så klart...

Rekomenderar helo också inluft ovanför aggregatet(minst 500mm) och utluft lågt tex under lavarna?

Står i manualen att Harvia vill ha det så vid mekanisk frånluft, vet inte om dom då menar mekanisk inne i bastun!?

Vid, det dem kallar naturlig ventilation, ska inluften komma in under aggregatet och venitileras ut lågt alternativt under dörr om det enbart finns frånluft i duschen utanför.

Däremot vill de ha en "torkventil" högre upp vid taket. Då skulle den stängbara ventilen vara bra.

Tack för tipsen
 
Ja, mekanisk utluft syftar på utsug direkt från bastu (balanserad ventilation eller mek.frånluftsvent. )
Helo har ungefär samma rekommendationer,dock så rekommenderar de utluft diagonalt över rummet och 20cm ned från tak vid naturlig ventilation.
Om du har ventilen direkt ut kvar ev. gör det om till ett fönster och så har du ventil til duschen och öppet under en dörr eller båda så har du flera alternativ som du kan regulera efter behov och kan hitta den lösningen som fungerar för dig.
Helo rekommenderar at vid naturlig(gravitationsbasera) ventilation ska ventilen opp under taket vara stängd vid uppvärmning och öppen vid bad och när bastun ska torka (efter bad) .

MVH
Sakke
 
Hej Mats
Du har två olika typer av ventilationssystem att tänka på. Dels ett som ser till att du har ett behagligt klimat när du badar, då vill man ha ett intag bakom aggregatet (eller springa nederkant dörr)och en överluftsventil i taken så långt ifrån intaget som möjligt. Förslagsvis så att den varma luften går ut i relaxen.
Det andra systemet är det som ska ventilera ut fukten i bastu och relax.
Jag föreslår att du sätter paxfläkten i duschen där du drar ut luften.
I bastu och förråd sätter du friskluftsintagen, en trälucka som man kan stänga till när du badar i bastun och en Bioebe spaltventil i fönster i förrådet. annars har fresh nått som kallas Fresh80 för väggmontage, dom har även en som stänger till när det blir kallt ute.

När man sätter in fläktar i ett självdragssystem som i ditt hus, måste man tänka på att man har tillräckligt med friskluftsintag (luft in) annars kan man vända på hela system och få kallras i sina frånluftsventiler.
 
Redigerat:
När paxFläkten är så pass nära ventilalternativ 2 (dusch/relax) så tror jag inte att man klarar att vända på luftströmmen, i tillägg så är en sådan paxfläkt ganska svaga grejer. Ventil nr 2 fungerar både som bad och tork ventil uavsett (menar jag)
"en överluftsventil i taken så långt ifrån intaget som möjligt" Frånluftsventil skall stort sett inte vara I taket , utan ca på vägg ca 20cm från taket (iaf den som ska se till behaglig badklima) om man har separat TORKventil så kan denna med fördel vara beläget i tak (högsta punkt)

Detta pga att en ventil i tak vill bara se till at värmetapet är maksimalt utan att den för den del åstadkommer ngt ekstra för ventilation. I en bastu (specielt om man har ngt begränsat luftcirculation eller kastar lite vatten ) så skiktas luften efter temperatur. Då sitter man i den samma skikten hela tiden och det känns unket. Därför rekommenderas oftast att frånluft vid bad skall sitta i ca huvudhöjd för de som sitter på översta laven.

MVH
Sakke
 
tror inte du förstod mig där drsakke, jag sa inget om frånluft i bastun, bara att man ska ordna så att luften cirkulerar när man badar, intag lågt och överluft ut högt upp.
Enda frånluften i mitt förslag är i duschen, ersättningsluft för det den suger ut ser du till att ta från förråd och bastu genom (stängbart i bastu) friskluftsintag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.